05 juli 2024

Perspectiefnota 2024 - een gezond en groeiend Zwolle

Vandaag bespreekt de Zwolse gemeenteraad de perspectief nota voor 2025 tot 2028. Raadslid Laura van de Giessen bespreekt namens het CDA zeven belangrijke onderwerpen voor de aankomende jaren aan de hand van een plant. Lees hier wat de zeven punten precies inhouden en wat de plant hier mee te maken heeft.

Om te beginnen parkeer ik even deze plant hier op de tafel. Want deze plant (die overigens mooi CDA-groen is), daar zal ik het vandaag een aantal keer over hebben. De mensen die mij kennen weten dat ik dol ben op planten. Er zijn een heleboel planten in mijn huis te vinden en toen ik mijn huis kocht in 2021 was één van de eerste dingen die ik deed het aanpakken van mijn versteende voor- en achtertuin en deze omtoveren in een groen paradijsje met bloemen, planten en gras. 

Maar deze plant staat, dat hangt samen met het thema van mijn bijdrage: hoe zorgen we ervoor dat Zwolle op een gezonde manier groeit en bloeit? En voorzitter, om gelijk een vraag voor te zijn: groei is geen doel op zich, maar de vraag stellen geeft aan dat we ons bewust zijn van de fase waarin Zwolle zich bevindt.

Algemene financiën
Voorzitter, ik wil graag beginnen met een aantal opmerkingen over de algemene financiën. 

  • We verlagen ons weerstandsvermogen. We kunnen ons vinden in de voorgestelde 100%, maar het CDA wil hier uitspreken dat we wat ons betreft het weerstandsvermogen niet verder verlagen de komende jaren. 
  • Bovendien lijkt in deze perspectiefnota veel incidenteel geld structureel te worden ingezet. Hoe verhoudt dit zich tot 2029? Is alles dan klaar, of verwachten we dan opnieuw meerjarig incidenteel geld beschikbaar te stellen? Het zou transparanter zijn om dit dan ook structureel te markeren.
  • We houden jaarlijks best veel over, begroten te veel. Het CDA vindt het belangrijk om te blijven waken voor een realistisch huishoudboekje, waarin we realistisch blijven begroten is. Niet meer en niet minder.

Groei van de stad
Een overkoepelend thema in deze bijdrage is de groei van onze stad. De groei brengt mooie kansen met zich mee. Denk aan de groeiende economische regio, werkgelegenheid of het bruisende aanbod aan cultuur. Tegelijkertijd brengt de groei ook uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit en de toekomst van de ringweg. Kan onze ringweg de groei wel aan? En hoe zit het nou met die versmalling? We zien in de PPN niet direct extra middelen voor bijvoorbeeld een studie naar de ringweg of alternatieven daarvan. Betekent dit dat die studie er niet komt of wordt dat uit bestaande middelen gefinancierd? 

En dan kort over de groei in het perspectief van het buitengebied. Het CDA vindt het belangrijk dat we ook inzetten op het splitsen of toevoegen van woningen in het buitengebied. Uit technische navragen blijkt dat de integrale afweging op de plannen nu ontbreekt. Er wordt individueel vanuit eigen perspectief naar gekeken en daardoor wordt soms snel op afwijzing overgegaan. Het CDA wil dit graag veranderen met een motie die oproept om een extra paar integrale ogen mee te laten kijken. Voor de lange termijn zouden hiervoor extra kaders aan de omgevingsvisie kunnen worden toegevoegd.

Duurzaamheid
De plant in deze bijdrage staat voor mij ook voor een andere uitdaging die we hebben: het verhaal van een groene groei en rentmeesterschap. Een stad waar we in dat kader goed voor moeten zorgen, juist voor onze toekomstige generaties. Om te beginnen zijn we blij dat er tijdens het burgerberaad is meegedacht over dit thema door Zwollenaren en we willen nogmaals onze dank daarvoor uitspreken. We kijken ernaar uit om die adviezen uitvoerig te bestuderen en ermee aan de slag te gaan.

We hebben echter ook zorgen. In de perspectiefnota missen we namelijk het verhaal over hoe we maatschappelijke organisaties ondersteunen, specifiek in het kader van duurzaamheid. We moeten verenigingen die werken met vrijwilligers actief ondersteunen in hun streven naar energie- en klimaatneutraliteit. Hierover zullen we een motie indienen. Daarnaast maken we ons zorgen over het programma 'Warm Thuis' na 2025, aangezien de financiering dan lijkt te stoppen. Daarom dienen we ook de motie Warm Thuis van GroenLinks mee in. 

Een andere uitdaging is de versteende stad, daar moeten we mee aan de slag. De NIA zal daar een bijdrage aanleveren. In de perspectiefnota leest het CDA dat er in het kader van klimaatadaptatie geen nieuwe Europese projecten worden gestart, omdat er niet voldoende geld is voor cofinanciering. Dat vindt het CDA eigenlijk best zonde, want er kan juist soms vanuit de EU op dit gebied veel geld komen. Wij zien eerder een terughoudende rol voor de gemeente, meer een 'nee, tenzij ...', maar blijft assertief! Betekent deze uitspraak dat er per definitie niets meer met cofinanciering wordt gedaan of kunnen er nog uitzonderingen gemaakt worden voor kansrijke projecten? Hoe moeten we dit duiden?

Onderwijs
Groeien. Dat doen Zwolse scholieren op onze scholen. Niet alleen letterlijk maar vooral figuurlijk. In kennis en het ontdekken van je talenten. Goede, passende en duurzame schoolgebouwen en gymzalen zijn daarbij belangrijk, ook voor sportverenigingen die deze huren. Het CDA wil voorkomen dat de groei van leerlingen belemmerd wordt doordat bijvoorbeeld lokalen afgekeurd worden vanwege de veiligheid of er onvoldoende praktijklokalen zijn, terwijl we vakmensen nodig hebben. Het geld dat beschikbaar gesteld wordt is een goede stap, maar onvoldoende. De fractie van het CDA maakt zich hierover grote zorgen en zou graag hier een technische sessie over beleggen zodat we meer kunnen horen over welk afwegingskader er is om harde keuzes te maken. Dat verzoek volgt.

Cultuur
Over cultuur wil ik kort zijn. We steunen de voorgenomen plannen omtrent cultuur met één wijziging: het toelaten van Britten. We komen met een motie om dat te realiseren.

Inclusief/sociaal Zwolle
Dan voorzitter, over een inclusief Zwolle. Er staan veel goede dingen in dit programma, maar één belangrijk thema mist het CDA: vrijwilligers en mantelzorgers. Zij zijn oh zo belangrijk, en we verwachten veel van hen binnen de koers van het sociaal domein. Het woord komt echter niet voor in de PPN, wat we echt jammer vinden. We moeten vaart maken met het beleid voor vrijwilligers en mantelzorgers. Ga in gesprek met de besturen van vrijwilligersorganisaties en vraag wat zij nodig hebben, vooral op het gebied van subsidies en financiën. De vrijwilligersadviesraad zoals in het coalitieakkoord staat, kan hierin veel doen. Kan de wethouder toezeggen of we dat nu terug gaan zien in het beleid? 

De stadspas
Tot slot, de stadspas. Er staat slechts één zinnetje dat we het niet gaan doen, zonder verdere context. Dit vindt het CDA teleurstellend, want wat gaan we dan wel doen? Hoe verbinden we ondernemers aan deze doelgroep, want juist daarin was de stadspas zo succesvol? Het niet uitvoeren van de stadspas zonder een alternatief plan is voor ons onacceptabel. Dat voelt nu zo op deze manier - om in de planten metafoor te komen - een beetje als snoeien in het wilde weg. We kijken ernaar uit om in een breder debat daarover door te praten - met daarbij ook hoe het verder gaat met het versimpelen van de regelingen want daar moet vaart mee gemaakt worden - en dan wel vóór de begroting van 2025 en niet pas nádat het geld verdeeld is. Graag horen we of de wethouder dit kan toezeggen.

Afsluitend
Voorzitter, ik kom aan het einde van mijn betoog. Ik wil mijn complimenten uitspreken voor de goede dingen die zijn gebeurd de afgelopen twee jaar. We hebben veel bereikt, maar er liggen ook nog grote uitdagingen voor ons waar we met elkaar scherp op moeten blijven. Daarom is het belangrijk om de plant waar nodig te bewateren - maar ook soms te snoeien. Juist zo houden we onze gemeente gezond.

Tot slot. Ik bied het college in de vorm van de burgemeester graag deze plant aan. Om te beginnen is dat goed voor het binnenklimaat, maar we hopen ook dat het college er soms nog eens naar zal kijken en zich zal herinneren wat het CDA heeft gezegd over hoe we als Zwolle gezond kunnen groeien. 

Dank u wel.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.