Regionale werkgelegenheid voorop bij uitbreiding bedrijventerrein
Maandag 18 november 2024 besprak de Zwolse gemeenteraad het bedrijventerreinbelid Het CDA wil vanavond op 3 stukken ingaan. Raadslid Alida besprek het bedrijventerreinbeleid Voorst en voorsterpoort, de ruimtelijke economische bouwsteen en de uitbreiding Hessenpoort.
Als voorloper op het gemeentelijk bedrijventerreinenbeleid wordt nu het bedrijventerreinenbeleid voor Voorst & Voorsterpoort gepresenteerd. Dit om de laatste kavels te kunnen uitgeven. De vernieuwde ambitie voor een duurzame, inclusieve en circulaire stedelijke economie wordt hier zichtbaar. Er worden op bladzijde 13 voor het CDA logische conclusies getrokken, ten behoeve van brede welvaart en het stimuleren van werkgelegenheid in onze regio Zwolle. Vooral conclusie 4 springt er voor het CDA uit: het moet gaan om lokale binding en aansluitend op de beroepsbevolking. Dit betekent voor ons dat het vooral moet gaan om het stimuleren van werkgelegenheid voor de beroepsbevolking uit de eigen regio of uit dit landsdeel, Maar helaas zien we dit niet terug bij de doelstellingen bij de verkoop van kavels. Hier komt helemaal niets terug over het stimuleren van werkgelegenheid voor de beroepsbevolking uit de eigen regio. Dat zouden we als CDA graag toegevoegd zien.
Een opmerking met dezelfde strekking maken we ook bij de bouwsteen ruimte en de uitbreiding van Hessenpoort. Ook bedrijven die zich hier in de toekomst zouden moeten gaan vestigen zouden een bijdrage moeten leveren aan de brede welvaart en werkgelegenheid in dit landsdeel. Het worden ruimtevretende bedrijven (en ruimte is schaars) en dan moeten ze wel een substantiële bijdrage leveren aan onze economie. Je kunt je afvragen wat deze bijdrage van deze grote dozen is als een bedrijf alleen of grotendeels maar kan draaien op arbeidsmigranten. Veel arbeidsmigranten betekent ook dat de gemeente Zwolle inspanningen moet verrichten tav huisvesting, maatschappelijke voorzieningen en de integratieproblematiek. Voorzitter, het CDA vindt het aansluiten bij de regionale beroepsbevolking een belangrijk criterium bij het vullen van de hessenpoort 4 en de aangegeven “behoefte” die er klaarblijkelijk is bij bedrijven met een heel groot ruimtebeslag. Het hebben en het beschrijven van kwalitatieve ambities op het gebied bodem, water, circulair bouwen, duurzaam gebruik, gezonde en groene leefomgeving, groene energie, zorgvuldig ruimtegebruik vinden we allemaal prima, maar er moet ook zeker sprake zijn van regionale/lokale meerwaarde op het gebied van het stimuleren van een brede welvaart en werkgelegenheid. Het CDA zou graag van het college willen weten in hoeverre bij de uitbreiding van Hessenpoort ook daadwerkelijk gekeken wordt naar dit aspect en hoe dit wordt vastgelegd.
Naast deze opmerking over de economische en maatschappelijke meerwaarde hebben we nog de volgende vragen:
- In hoeverre krijgen nieuw te vestigen bedrijven te maken met problemen rondom de levering van energie en drinkwater?
- Hoe zit het met de laadpalenstructuur op onze bedrijventerreinen?
- Wat is de stand van zaken rondom de verduurzaming van de bedrijventerreinen (beschikbaar budget structureel € 300.000/ uitvoering Masterplan toekomstbestendige bedrijventerreinen Zwolle/projectenoverzicht,)
- Het kunstwerk en herkenningspunt voor Hessenpoort “de Feniks” is onlangs geplaatst. Maar wat wij nu zo jammer vinden is dat het kunstwerk ’s avonds helemaal niet zichtbaar is. Is er een mogelijkheid om dit beeld op een duurzame wijze ’s avonds aan te lichten?