Mobiliteitsplan spoorzone: Ruimte voor alle soorten verkeer, maar vergeet de uitvoerbaarheid niet
Vandaag bespreken we het Mobiliteitsbeleid Spoorzone. Namens het CDA wil ik vandaag enkele zaken toelichten die onze fractie zijn opgevallen in het mobiliteitsplan van de spoorzone.Het CDA staat voor een duurzame leefomgeving. Voor nu en voor later. Ook staat het CDA voor een goed toegankelijke stad. We zien dat Zwolle voor grote uitdagingen staat als het gaat om mobiliteit. Hoe behouden we die toegankelijkheid in een snelgroeiende stad? Het is een uitdaging waar geen makkelijk antwoord op is.
In het voorliggende mobiliteitsplan zien wij dat het STOMP principe wordt nageleefd. Er is veel ruimte voor de fiets, voetpaden en openbaar vervoer. Daarmee maken we meer ruimte voor groen en leefbaarheid in dit stedelijke gebied. Het CDA kan deze lijn ondersteunen en ziet dat dit plan goed aansluit op de stads brede mobiliteitsvisie die we uitvoeren. Een visie die moet zorgen dat onze stad ook in de toekomst goed bereikbaar blijft.
Ziet mijn fractie dan geen enkele aandachtspunten? Die zien wij wel. Zoals in meer ontwikkelingsgebieden, en volgens het STOMP principe, krijgt de auto minder ruimte in de spoorzone met een zeer lage parkeernorm. Ondanks dat mijn fractie het verminderen van autogebruik in dit gebied kan ondersteunen, vraagt mijn fractie zich af of de genoemde parkeernormen realistisch zijn. Zo is er zelfs geen hele parkeerplaats voor een vrijstaand koophuis. Wat als straks blijkt dat deze norm te laag is? Is er dan een escape, of gaan we een gebied krijgen waar wild parkeren de norm wordt? Het CDA Zwolle maakt zich hier zorgen over en vraagt de wethouder om een reactie. Ook horen wij graag van de wethouder graag horen hoe Zwolle kijkt naar andere gemeenten waar soortgelijke ontwikkelingen worden doorgevoerd. Hoe wordt er geleerd van die andere gemeenten, en wordt er samengewerkt op dit gebied?
Daarnaast maakt het CDA zich zorgen over het invoeren van een zero-emissie zone in dit gebied. In de Spoorzone bevinden zich diverse soorten bestemmingen. Naast de huidige en geplande woningen, zit hier bijvoorbeeld ook het station en andere belangrijke voorzieningen zoals het politiebureau. Doordat ook de P+R zich aan deze kant het station zich bevindt, zal het gebied altijd onderhevig zijn aan veel verkeersbewegingen. Het CDA wil graag weten wat nu de toegevoegde waarde van een zero-emissie zone binnen de spoorzone is.
Al met al zien wij dat er een plan voorligt die het CDA nu als positief kan beoordelen. Wel willen wij aan het college benadrukken dat we goed moeten monitoren dat de plannen rondom het parkeren en automobilisten geen wishfull thinking zijn, maar ook daadwerkelijk realistisch en uitvoerbaar moeten zijn. Een goed toegankelijke stad moet daarom volgens ons ruimte bieden voor alle soorten vervoer, en ook voorbereid zijn op meerdere scenario’s wanneer zaken anders lopen dan we hopen of verwachten.