Werk en inkomen (armoedebestrijding en schuldhulpverlening) Onderwijs Jeugdzorg Sociale basis Zorg en welzijn (jeugdzorg, WMO en ouderen) Drugs Vluchtelingen en integratie Toegankelijkheid - 5
03 december 2024

Steun voor de spoorzoneplannen en de nieuwe voetgangersbrug

Maandag 2 december besprak Raadslid Maxim van der Veen de openbare ruimte van de Spoorzone en het voorstel om een nieuwe voetgangersverbinding te creëren tussen de Campus van Windesheim en het overige gedeelte van de Spoorzone.De Spoorzone staat op het punt zich te ontwikkelen tot een nieuw stadshart, een plek waar verschillende functies en activiteiten samenkomen. Dit brengt met zich mee dat de openbare ruimte in dit gebied divers moet zijn en ruimte moet bieden aan alles wat daar gaat gebeuren. Van ons, het CDA, kunt u een positieve reactie verwachten op de visie die het college vandaag presenteert. Het is een toekomstbestendige visie, die niet alleen antwoorden biedt op de vele uitdagingen die er in de Spoorzone zijn, maar ook op mooie manieren bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van Zwolle. Daarom willen we het college en de betrokkenen een compliment maken voor de compleetheid van de visie.

Nu betreft het hier natuurlijk een uitgebreid stuk en vanuit het CDA willen we dan ook enkele opmerkingen maken die criss-cross door het voorstel heen gaan.

  1. Ten eerste zien we dat er veel verschillende partijen betrokken zijn bij de Spoorzone. Dit geldt ook voor het onderhoud van de diverse groenstructuren in het gebied. Het lijkt erop dat iedere partij verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen deel, wat logisch lijkt, maar wellicht kan dit efficiënter. Zou het niet mogelijk zijn om samen met gebiedsontwikkelaars en eigenaren een gebiedscontract op te stellen voor het groenonderhoud uitgevoerd door de gemeente? Zo’n contract zou ervoor kunnen zorgen dat er heldere afspraken worden gemaakt en dat het onderhoud van het groen op een efficiënte manier en met een gegarandeerd kwaliteitsniveau wordt uitgevoerd. Het CDA zou graag willen weten of de wethouder bereid is om deze mogelijkheid te onderzoeken en ons hierover te informeren.
  2. Ten tweede, zien we dat de gemeente een meer sturende rol aanneemt, in plaats van enkel een toetsende rol, wat we positief waarderen. We kunnen ons vinden in de opzet van het kwaliteitsteam, dat deze sturende rol gaat uitvoeren. Dit biedt kansen om de ontwikkelingen in de Spoorzone te sturen, zodat we kunnen garanderen dat de kwaliteit van de openbare ruimte optimaal blijft en dat alles in goede banen wordt geleid. Het CDA is dan ook benieuwd naar de voortgang van dit kwaliteitsteam en hoe het college deze rol concreet zal invullen.
  3. Ten derde, meer inhoudelijk. Het CDA is blij met de aandacht die buitenspelen en sporten in de openbare ruimte krijgt. Er wordt goed meegedacht met de diverse groepen en bijhorende behoeften. Zo krijgen bijvoorbeeld gezinnen de ruimte met speeltoestellen. Ook zijn wij positief dat Artez, Cibap en de Fundatie actief worden betrokken om te voorzien in kunst in de openbare ruimte. Wij zien dit als een toevoeging die echt uit de stad komt. Het CDA wil van de wethouder horen hoe deze samenwerking eruit ziet. Wat betreft het afval lezen wij dat er mogelijk gebruik gemaakt gaat worden van perscontainers, afhankelijk van de proef in Weezenlanden Noord. We zijn heel benieuwd hoe dat hier vorm gaat krijgen, en wat de escape is als deze proef niet positief is.

Dan door naar het voorstele over de voetgangersbrug over de IJsselallee. Het CDA was in de eerste aanleg terughoudend om positief te reageren op dit voorstel. Dit is omdat wij vinden dat er altijd zorgvuldig omgegaan moet worden met gemeenschapsgeld, zeker in deze hoeveelheden. Wij hebben daarom, mede met andere partijen, om meer onderbouwing gevraagd en die onderbouwing ligt er nu.

Wanneer we naar het gehele plaatje kijken en de samenhang van activiteiten die gerealiseerd gaan worden in dit gebied, kan ook het CDA nu positief reageren op de aanleg van deze nieuwe brug. We zien dat de brug van belang is om de samenhang in het gebied te laten slagen en een belangrijke drager is voor de Spoorzone. We putten ook vertrouwen uit het goed verlopen proces in Rotterdam en Maastricht, waar de brug als een aanjager voor de gebiedsontwikkeling heeft gediend. Ook om de verkeersonveilige situaties te verminderen, lezen we dat deze brug hieraan gaat bijdragen. Wanneer we de optelsom maken, kan ook het CDA nu akkoord gaan met deze brug, en deze dan ook als uitgangspunt gaan hanteren. Nog mooi meegenomen is dan ook de mooie vergoeding die we al hebben gekregen van het rijk.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.