De gemeente is er voor de inwoners en niet andersom. Daarom is voor het CDA Zwolle de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening een onderwerp dat voortdurende aandacht nodig heeft. Er gaat veel goed, maar er is ruimte voor verbetering en modernisering.
Het CDA Zwolle wil daarom graag:
- Inwoners, ondernemers en verenigingen tijdig betrekken bij plannen in de wijken die invloed hebben op de kwaliteit van de woonomgeving. Denk hierbij aan plannen omtrent verkeer, renovaties, bouw en energietransitie. Geen afvinkparticipatie maar in gezamenlijkheid verder.
- In elke wijk een gemeentelijke wijkwinkel realiseren waar alle plannen van de wijk liggen. Daar moeten dagelijks medewerkers aanwezig zijn die inwoners persoonlijk te woord staan, met hen kunnen meedenken en hen waar nodig kunnen doorverwijzen.
- Uitbreiden van de mogelijkheden om veilig en gebruiksvriendelijk digitaal “zaken te doen” met de gemeente.
- De communicatie met Zwollenaren voeren in begrijpelijke en leesbare taal. Naam, emailadres en telefoonnummer van de behandelende ambtenaar moeten op de brief vermeld zijn.
- Experimenten met wijkbeheer waarbij de verantwoordelijkheid wordt overgedragen aan inwoners.
- Een dienstbare overheid die werkt op basis van vertrouwen.