03 juli 2024

De kracht van herhaling

U bent het van ons gewend dat we af en toe met nieuws naar buiten komen. Gisteren was de laatste Algemeen Bestuur (AB) vergadering voor het zomerreces. Er stonden een paar interessante stukken op de agenda waaronder het wijzigen van het Reglement van Adviescommissies. Wat betreft de wijzigingen kunnen we helemaal mee instemmen, maar misten een belangrijk punt in de wijziging. Zo staat er geen termijn in het Reglement van Adviescommissies om de stukken aan te leveren. Het gebeurt niet vaak, maar nogal eens dat de stukken pas donderdag, vrijdag aangeleverd worden, waarna wij als Algemeen Bestuursleden nog moeten beoordelen en vragen moeten formuleren en dergelijke. We hebben via een amendement (samen ingediend met de PvdA) geprobeerd om de termijn van 10 dagen op te nemen. Dit was niet bespreekbaar voor andere partijen en helaas heeft het amendement het niet gehaald. Wij hebben een stemverklaring uitgebracht dat wij het een teleurstelling vinden dat de organisatie niet in staat is om de stukken structureel op tijd aan te leveren, zodat wij als Algemeen Bestuur niet in positie gebracht worden om de stukken goed te bespreken en te beoordelen. Wij hebben deze middag wel bereikt dat er weer over gesproken is en we geloven in de kracht van herhaling.

Een ander belangrijk stuk is de Bestuursrapportage 2024-1(BURAP). Een belangrijk stuk, waarbij we als CDA kleine veranderingen zien ten opzichte van vorig jaar, maar graag nog grotere veranderingen zien, waarbij de BURAP, de Perspectievennota (PPN) en de Begroting beter leesbaar worden en herleidbaar is binnen de verschillende stukken wat de doelen zijn, wat de kosten zijn en tot slot wat de stand van zaken is met betrekking tot het wel of niet op schema liggen van het behalen van de doelen. Ook hier geldt de kracht van de herhaling.

Wat betreft de perspectievennota (PPN) is dit het laatste onderwerp wat we graag willen aanstippen. De PPN geeft de kaders en richting weer om de begroting op te kunnen stellen voor 2025. En juist die kaders mogen wat betreft het CDA scherper verwoord worden. We hebben hier veel vragen over gesteld in de commissievergadering van 11 juni 2024. Deze vragen zijn beantwoord, vanmorgen vroeg kregen we zelfs nog antwoorden vanuit de ambtelijke organisatie. Maar ook hier worstelen we met het stuk wat voor is gelegd. Er hebben aanpassingen plaatsgevonden n.a.v. de commissievergadering. Toch voelde wij ons genoodzaakt om een motie te maken en hebben deze afgelopen dagen voorgelegd aan onze mede fractie partijen binnen het AB. Helaas leverde dit geen medestanders op en konden we de motie niet inbrengen in de AB vergadering. Wel hebben we onze zorgen en standpunten kunnen benoemen. Er is uiteindelijk uitgebreid door de andere fracties gekeken naar de PPN waar wel duidelijke kaders te vinden waren, of waar wel meer te vinden was over klimaatrobuust, Hoog Water Bescherming Programma, over KRW doelen, over het monitoren van de doelen en afstemming tussen de verschillende documenten als BURAP, PPN en Begroting, aandacht voor het wegvallen van NPLG gelden, de verdeling van de dividend gelden en nog veel meer. Hierdoor is wellicht onze motie niet ingebracht, maar is de bestede aandacht aan de zorgpunten meer dan genoeg aan bod gekomen.

Wij blijven als CDA de aandachtspunten en zorgen onder de aandacht brengen en hopen dat de kracht van herhaling op den duur gaat werken.

NB. Deze foto verwoord ons perspectief op de stukken garen om een goed werk te borduren, meetlint omdat we willen weten wat we behaald hebben en nog moeten behalen en tot slot de knopen omdat je je geld maar één keer uit kunt geven.