17 augustus 2022

Droogte in de Achterhoek, Graafschap en Liemers

Elke druppel de grond in

Het klimaat verandert. De zomers worden warmer en droger. Wen er maar aan! De grondwaterstand daalt; het water in de rivier staat historisch laag en de agrarische sector en de natuur hebben hier behoorlijk last van.  Of....kunnen wij zelf ook nog wat doen? Heeft het waterschap bijvoorbeeld een knop om aan te draaien om de grondwaterstand te beïnvloedden? Nee. Zo'n knop bestaat niet.

Wel kunnen we met veel kleine maatregelen, de negatieve gevolgen van droogte een beetje beperken.

De CDA-fractie van het waterschap Rijn en IJssel heeft daarom vorig jaar volmondig ingestemd met het uitvoeringsprogramma "Elke druppel de grond in". Dit programma zet in op kleine en eenvoudige maatregelen zoals aanleg van vele droogtestuwtjes, peil gestuurde drainage, verondieping en verwijdering van watergangen en het plaatsen van duikerafsluiters. We zien daar nu de eerste resultaten van.

WEL verbod op ontrekking oppervlaktewater, GEEN verbod op oppompen grondwater

0p 19 juli heeft het dagelijks bestuur van het waterschap (vanwege de aanhoudende droogte) besloten, dat het verboden is om water te onttrekken vanuit beken, vijvers, sloten en rivieren. Dit was in 2018, 2019 en 2020 ook al het geval. Gelukkig is het niet nodig (in tegenstelling tot andere jaren) om het oppompen van grondwater te verbieden. Ondanks dat we te maken hebben met een te lage grondwaterstand lijkt het erop, of de eerste resultaten van het uitvoeringsprogramma "Elke druppel de grond in" zichtbaar worden. We moeten ons zeker niet rijk rekenen maar het CDA is blij, dat waarschijnlijk een verbod op het onttrekken van grondwater achterwege kan blijven. Als fractie zullen wij erop toezien, dat we op deze lijn verder gaan. Kleine stapjes maken, maar wel vooruitgang boeken.