31 mei 2021

Optimalisatie watersysteem op de Beinum (Doesburg)

Als Algemeen Bestuur hebben we op 11 mei 2021 besloten een investeringskrediet beschikbaar te stellen van totaal bruto € 2.910.000, netto € 2.376.000, voor het opstellen van inrichtingsplannen, contractdocumenten voor de aanbesteding en de daadwerkelijke uitvoering van het groot onderhoud aan de zeven vijvers. We hebben ook ingestemd met de samenwerkingsovereenkomst en het bijbehorende investeringsvoorstel van ons waterschap en de gemeente Doesburg.

In de wijk Beinum in de gemeente Doesburg is groot onderhoud noodzakelijk in het watersysteem, bestaande uit 7 met elkaar verbonden vijvers. Deze situatie is uniek binnen ons beheergebied. De vijvers liggen in plastic folie en voor 5 vijvers geldt dat het folie meer dan 40 jaar oud is en aan het einde van zijn levensduur is. Daarnaast is er veel bagger in de vijvers aanwezig en is de beschoeiing in zeer slechte staat. De waterkwaliteit is slecht vanwege de aanwezige bagger, de geringe waterdiepte en de zeer beperkte doorstroming. Bij dit groot onderhoud staan “circulair werken” en “werken aan een duurzaam watersysteem” voorop. Het waterschap heeft bij de overdracht stedelijk water tot 1 m uit de waterlijn van de vijvers in eigendom en beheer gekregen. De omliggende openbare ruimte is in eigendom en beheer bij de gemeente Doesburg.

Onder penvoering van de gemeente zijn gemeente en waterschap vervolgens samen het project ‘Naar buiten in Beinum’ gestart. Bij de inwoners uit de wijk is opgehaald wat hun visie is en gebleken is dat dit prima aansluit bij de uitgangspunten van gemeente en waterschap. Daarom is onder penvoering van de gemeente samen met het waterschap in 2020 de visie in overleg met de bewoners uitgewerkt tot concrete inrichtingsvoorstellen per park en per vijver. Het groot onderhoud wordt uitgevoerd, waarbij over de fasering, uitvoering en tijdsplanning afstemming plaatsvindt met de gemeente. Gelijktijdig wordt het openbaar groen rondom de vijvers aangepakt, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is.

Heel bewust is gekozen voor een samenwerking met de gemeente en met de bewoners. Doordat gemeente en waterschap in dezelfde tijd de werkzaamheden uitvoeren kunnen we werk met werk maken. Ook ervaren bewoners maar één keer overlast. Participatie van bewoners creëert draagvlak. Een integrale visie waarbij ieder zijn en/of haar verantwoordelijkheid neemt. Wij vinden als CDA dan ook belangrijk dat het raadsbesluit van de gemeente Doesburg, evens het besluit van ons Algemeen Bestuur, onderdeel is van de samenwerkingsovereenkomst.