Willem
14 oktober 2019

Aandachtspunten seniorenplatform mbt begroting 2020

Geachte dames en heren,

Als CDA-seniorenplatform provincie Utrecht vragen uw aandacht voor het volgende.

Natuurlijk weet u dat het aantal ouderen in Nederland toeneemt. En dat die langer vitaal zijn en zelfstandig en ook dat ze dus langer op zich zelf willen wonen. Even twee getallen: in 2020 zijn er 1,3 miljoen 75-plussers en in 2030 naar verwachting 2,1 miljoen. (o, ja: weet u al hoe de aantallen zijn in uw gemeente?)

Binnenkort komt in de verschillende overleggen de begroting 2020 aan de orde, voordat ze in een officiële raadsvergadering wordt vastgesteld. U bereidt zich daar in fractieverband grondig op voor. Voor uw inbreng en de besluitvorming heeft het CDA Seniorenplatform een aantal aandachtspunten geformuleerd, die speciaal gericht zijn op de belangen van ouderen. We realiseren ons dat die punten niet in elke gemeente even veel aandacht nodig hebben, maar we noemen ze wel en u kunt dus kiezen. Uw Senioren zijn uw aandacht waard, en dat kunt u laten blijken in uw voorstellen enz. Bovendien zijn wij stemmers bij de volgende verkiezingen. Laat de Senioren dus zien en horen dat u oog hebt voor hun belangen wanneer u besluiten neemt. Dat heeft een positieve invloed op de gehele gemeente.

Wij vragen aandacht voor de volgende onderwerpen.
(1) Bij het onderdeel Ruimtelijke Ordening denken we aan het volgende. Het kabinet stelt geld beschikbaar om nieuwe woonvormen mogelijk te maken. De overheid stelt zich garant voor een deel van de leningen om die nieuwe woonvormen te ontwikkelen en te bouwen. Het gaat om initiatieven waarbij ouderen gemeenschappelijk gaan wonen en waarbij ook zorg mogelijk is. Betrek dit gegeven bij de ontwikkeling van bestemmingsplannen. Ondersteun de initiatiefnemers van zulke projecten door de huidige en toekomstige behoeftes te onderzoeken in samenspraak met hen en andere belanghebbenden. Dat kan met de WMO-raad, het plaatselijk Seniorenoverleg of overleg met de plaatselijke afdelingen van ANBO, KBO en PCOB.

(2) Bevorder hierbij ook het overleg tussen corporaties, zorgaanbieders en private partijen. Zeker wanneer er al sprake is van nieuwbouw voor senioren, is het van belang dat er aandacht is voor zorg en de bereikbaarheid van winkels en andere voorzieningen.

(3) Vraag bij het onderdeel Openbaar Vervoer aandacht- en controleer zo nodig- voor belangrijke haltes bij nieuwe routes. Is er een halte bij het winkelcentrum, bij de begraafplaats/crematorium, de huisartsenpost, de kerk? Stel bij sommige routes voor dat de buurtbus die overneemt en maak dat financieel mogelijk. Ook een lokale ‘vrijwilligers bus’ is een prachtig inittiatief.

(4) Communicatie
Er zijn nog heel wat ouderen die niet handig genoeg zijn met de computer om het gemeentelijke nieuws digitaal te ontvangen. Dat tekort is nog van groter belang als het om antwoorden van de gemeente gaat op vragen die gesteld zijn. Een zorgtoeslag, de aanvraag voor vrijstelling gemeentelijke belastingen, de gehandicaptenparkeervergunning enz.

Maak duidelijk dat elke oudere altijd rechtstreeks met een ambtenaar haar/zijn vragen kan bespreken en dat er een schriftelijk antwoord komt. Welzijnsorganisaties (bijvoorbeeld Buurtteams) kunnen hierbij worden ingeschakeld. Zo voorkomt u dat uw ouderen het gevoel krijgen te verdrinken in een digitaal moeras doordat ze niet worden gehoord of gezien door een echte mevrouw of meneer. Bij dit onderdeel vragen we ook aandacht voor de belangen van hen die getroffen worden door dementie en hun mantelzorgers. Geef aandacht aan en - belangrijk - ondersteun de inzet die zichtbaar is in o.a. het plaatselijke Alzheimer café.

Mocht u behoefte hebben aan nadere toelichting en informatie dan zijn wij daar graag toe bereid.

Vriendelijke groeten,
Namens het CDA-Seniorenplatform,

Henk Klein Kranenburg (voorzitter)