Willem
28 januari 2019

Busvervoer Vijfheerenlanden

Statenlid Ardin Mourik-Geluk heeft in de commissie Milieu, Mobiliteit en Economie een rondvraag gesteld naar aanleiding van klachten over de nieuwe buslijnen van en naar de nieuwe Utrechtse gemeente Vijfheerenlanden. Aangezien er zowel een overdracht van buslijnen naar de Provincie Utrecht heeft plaatsgevonden en tegelijkertijd door Zuid-Holland een nieuwe OV-concessie van kracht is geworden rond de jaarwisseling, moeten veel mensen wennen aan de nieuwe buslijnen. Gedeputeerde Straat gaf aan dat Provincie Zuid-Holland vooral heeft gekozen voor snellere bussen, minder haltes, maar ook meer overstappen. Sommige reizigers gaan erop vooruit, andere minder.

De ‘Utrechtse buslijnen’ van en naar Vijfheerenlanden zijn aldus gedeputeerde licht gewijzigd ten opzichte van de bestaande routes. Alle bussen stoppen nu wel op Papendorp, om meerdere reizigersgroepers goed te bedienen. Het klopt, aldus gedeputeerde, dat de buslijnen daar nu trager van zijn geworden. Dit moet snel tot het verleden behoren als de busbaan Papendorp - Utrecht CS klaar is (eind 2019). De komende maanden worden deze buslijnen nogmaals tegen het licht gehouden. Eventueel volgen aanpassingen per 2020. In 2023 volgt het gehele nieuwe vervoersplan voor de gehele Provincie Utrecht.

Gedeputeerde gaf aan dat klachten in eerste instantie bij de vervoerder gemeld kunnen worden, maar ook bij de provincie. Er is goed contact met de Provincie Zuid-Holland om zaken op te lossen.

Het CDA blijft dit kritisch volgen.

Lees hier de gestelde rondvragen.