06 maart 2017

CDA: aanhaken bij initiatieven energiebesparende maatregelen in huis

Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over de proef waarbij particuliere huiseigenaren de mogelijkheid krijgen om een abonnement te nemen op energiebesparende maatregelen in hun huis.

Op 6 februari 2017 is een ‘City Deal’ gesloten tussen de provincie Overijssel, gemeenten, het Energiefonds Overijssel, het bedrijfsleven en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een abonnement voor energiebesparing. De huiseigenaren hoeven bij de proef vooraf geen eigen spaargeld in energiebesparing of energieopwekking te steken of daarvoor te lenen. Ze betalen per maand met een abonnement via een centrale organisatie aan de bedrijven die de voorzieningen aanleggen. Zij kunnen het abonnementsgeld betalen doordat hun energierekening daalt en krijgen een garantie op hun energiebesparing.

CDA Statenlid Derk Boswijk: ‘Het initiatief spreekt ons erg aan. Het CDA is benieuwd of de provincie Utrecht, op dit moment of in een later stadium, ook aan dit initiatief kan en wil gaan deelnemen. Ook zijn wij benieuwd of er eventueel mogelijkheden zijn dat de provincie Utrecht in samenwerking met Utrechtse gemeenten, inwoners en bedrijven zelf proeven kunnen gaan organiseren op het gebied van energiebesparende maatregelen in huis.’

Klik hier voor de schriftelijke vragen.