14 maart 2019

CDA biedt Gedeputeerde reacties OV-meldpunt Vijfheerenlanden aan

Het CDA heeft onlangs een OV-meldpunt geopend voor het busvervoer in de nieuwe Utrechtse gemeente Vijfheerenlanden. Hierop is een flink aantal reacties gekomen. De tussenresultaten van het meldpunt zijn inmiddels aangeboden aan de Gedeputeerde. Er heeft een goed gesprek plaatsgevonden en hij begrijpt de zorgen. We hebben afgesproken dat we als CDA op korte termijn weer met de Gedeputeerde in gesprek gaan om de stand van zaken te bespreken. Het CDA blijft de situatie dus volgen en meldingen kunnen nog steeds naar het OV-meldpunt gestuurd worden.

CDA-Statenlid Ardin Mourik: ‘We hebben er als provincie een nieuwe gemeente bij gekregen en die willen we een warm welkom heten. Uit de verschillende klachten blijkt dat er nog eens goed naar de lijnen, de haltes en de dienstregeling gekeken moet worden. Veel meldingen gaan over de langere reistijden van bussen naar Utrecht en Gorinchem.’

Veel gehoorde klachten zijn dat de nieuwe lijnen 85 en 94 via Papendorp rijden en niet meer rechtstreeks naar Utrecht. Dit zorgt voor een langere reistijd. Een mogelijke oplossing hiervoor zou kunnen zijn om één van deze lijnen weer via Graadt van Roggenweg te laten rijden. Een andere veel gehoorde klacht betreft de bushaltes bij knooppunt A27 Meerkerk. De haltes staan verspreidt over het knooppunt bij op- en afritten waardoor mensen die moeten overstappen verschillende rijbanen moeten oversteken. Dit levert gevaarlijke situaties op. Daarnaast is dit knooppunt veraf gelegen, donker en geeft het een onveilig gevoel. Ook is er geen goede parkeerplek aanwezig voor brengers en halers.

Kandidaat-Statenlid Gerdien Bikker: ‘De situatie bij het overstappunt Meerkerk is echt levensgevaarlijk. Daar moet zo snel mogelijk wat aan gedaan worden. Een andere veelgehoorde klacht gaat over de verkeersveiligheid rondom de haltes aan de randen van de dorpen, zoals bij de Nieuwe Rijksweg en de Zoom in Lexmond. We roepen de Gedeputeerde op om hier snel werk van te maken, voor de veiligheid van onze inwoners van de provincie.’