15 januari 2018

CDA en SGP stellen schriftelijke vragen over schadevergoeding voor pluimveehouders door fipronilcrisis

Het CDA en de SGP in Utrecht maken zich zorgen over de crisis in de pluimveesector. Nog altijd hebben veel pluimveehouders grote moeite de fipronil uit de stallen en dieren te krijgen en veel getroffen pluimveebedrijven zitten nog steeds op slot vanwege de fipronilcrisis. Hierdoor blijven de financiële gevolgen voor de pluimveesector oplopen. Daarnaast blijken ook de nieuwe kippen besmet te zijn met fipronil, waardoor er een stapeling van kosten voor de pluimveehouders optreedt.

Uit de berichtgeving van de Europese Commissie van woensdag 13 december 2017 en de schriftelijke vragen van de Tweede Kamerfracties CDA en CU, hebben wij vernomen dat in België de pluimveehouders een vergoeding krijgen bij schade als gevolg van fipronil. De Belgische overheid heeft hier 21,8 miljoen Euro voor gereserveerd. Volgens de uitspraak van de Europese Commissie is er geen sprake van concurrentievervalsing omdat zij de fipronil crisis als een ‘uitzonderlijke gebeurtenis’ beschouwt.

Het CDA en de SGP willen graag van het college horen welke mogelijkheden voor de regering ontstaan door de uitspraak van de Europese Commissie voor de Nederlandse pluimveesector en daarmee ook voor Utrecht. Daarom heeft CDA-Statenlid Teus van Oosterom samen met SGP-Statenlied Piet van Leeuwen schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld.

De schriftelijke vragen leest u hier.