17 mei 2017

CDA: maak einde aan files rond de Rijnbrug

De Statenfracties van het CDA in de provincie Utrecht en Gelderland willen een gezamenlijke aanpak voor de grensoverschrijdende fileproblematiek rond de Rijnbrug bij Rhenen. Aanleiding zijn de grote problemen die ontstaan door de lange dagelijkse files rondom Rhenen, Veenendaal en Wageningen.

De files ontstaan door complexe kruisingen vlakbij de Rijnbrug en het kruispunt Achterberg. Naast de economische schade die geleden wordt door de bedrijven in de omgeving, is ook de verkeersveiligheid in het geding vanwege de vele gelijkvloerse overgangen tussen Veenendaal en de Rijnbrug. De files leiden daarnaast tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. Een gezamenlijke aanpak is volgens de CDA afdelingen daarom nodig voor een betere doorstroming, betere verkeersveiligheid en een betere leefomgeving.

CDA Statenlid Ardin Mourik: ‘De provinciale fracties van Utrecht en Gelderland kwamen afgelopen woensdag speciaal bijeen om de verkeerssituatie op rondom Rhenen - op de grens van beide provincies - te bespreken. Betrokken lokale afdelingen hebben ons daar ook een pamflet overhandigd. Deze afdelingen geven een heel helder signaal af dat een gezamenlijke aanpak over de provinciegrenzen heen nodig is, waarbij voor mij als Utrechts Statenlid het zwaartepunt ligt op het gebied tussen A12 en de Rijnbrug. Door gezamenlijk op te trekken vergroten we de kans dat nu ook echt stappen gaan worden gezet’

Martin Thus, woordvoerder mobiliteit CDA Gelderland: 'Dit probleem is niet nieuw en loopt al lange tijd. Ons geduld raakt op. Wij zullen de komende tijd in de staten expliciet aandacht vragen voor dit onderwerp en het college van gedeputeerden vragen om samen met Utrecht met een gedegen gezamenlijke aanpak te komen’.