13 maart 2017

CDA: Statenvergadering ondertitelen voor doven en slechthorenden

Het CDA wil dat de Statenvergaderingen van de provincie Utrecht worden ondertiteld voor doven en slechthorenden. Het CDA wil dat deze inwoners de vergaderingen ook kunnen volgen.

Het CDA vindt dat alle inwoners van de provincie Utrecht de mogelijkheid moeten hebben om goed geïnformeerd te kunnen worden. De provincie heeft volgens de partij een verantwoordelijkheid op het gebied van goede communicatie. Anno 2017 zou ondertiteling voor doven en slechthorenden van filmmateriaal toch vanzelfsprekend moeten zijn. Het CDA heeft daarom via schriftelijke vragen gevraagd of de provincie Utrecht de Statenvergadering wil gaan ondertitelen. Ook vraagt het CDA om een update van een eerdere toezegging om met RTV Utrecht in contact te treden om provinciale activiteiten van ondertiteling te voorzien.

CDA Statenlid Derk Boswijk: ‘Van de inwoners in de provincie Utrecht is ongeveer 10% doof en of slechthorend. Drempels voor hen om de Statenvergadering te kunnen volgen zijn ongewenst. Tegenwoordig is het heel makkelijk om bijvoorbeeld via YouTube fimpjes automatisch van een ondertiteling te voorzien. Het zou dus niet zo moeilijk en duur moeten zijn voor de provincie om dit te regelen’.