03 februari 2016

CDA stemt voor plan om leegstand kantoren terug te dringen

De provinciale CDA-fractie heeft op 1 februari jl. groen licht gegeven voor het vervolg van de aanpak om leegstand van kantoren terug te dringen. Het CDA stemde in met de voorgestelde aantal m2 krimp, de verdeling over de locaties en de plannen om over anderhalf jaar inpassingsplannen vast te stellen wanneer er niet genoeg is gereduceerd. Het CDA heeft hierbij wel extra aandacht gevraagd voor het belang van ondersteuning bij transformatie en economische groei, met name in de Noord-Oost hoek van de provincie.

Leegstand

Het plan van het college van Gedeputeerde Staten houdt in dat de betreffende 11 gemeenten anderhalf jaar de tijd krijgen om zelf bestemmingsplannen te wijzigen en zo de nieuwbouwmogelijkheden van zelfstandige kantoren in te perken. Als dat niet tijdig gebeurt, maakt de provincie kantorennieuwbouw onmogelijk met een inpassingsplan. Dit is nodig omdat in Utrecht 1,2 miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg staat (2014), maar liefst 19% van de totale kantoorcapaciteit in de provincie. Wanneer er niets gebeurt, zal nieuwbouw van kantoren niet stoppen. Hierdoor blijven steeds meer bestaande kantoren leeg achter, wat het wonen en werken in de provincie minder aantrekkelijk maakt.

Tweedeling

Het CDA heeft tijdens de behandeling speciale aandacht gevraagd voor de transformatie van leegstaande kantoorpanden en versterking van de economie op maat. Het CDA wil namelijk voorkomen dat dit besluit een economische ruimtelijke tweedeling veroorzaakt. CDA Statenlid Didi Dorrestijn: ‘FoodValley is een concept dat het goed doet aan de zuidoost kant van onze provincie. Doortrekken van het effect van dit succes aan de oostkant naar Bunschoten-Spakenburg en samenwerking met Gelderland kan de regionale economie in dat gebied versterken.’

Extra rugdekking Afas niet nodig

Tijdens de Statenvergadering werd ook nog specifiek gesproken over Afas die vergevorderde plannen heeft voor nieuwbouw in Leusden. De gedeputeerde nam de zorgen weg die het CDA aanvankelijk hierover had. Gedeputeerde Krol wees er op dat een uitzonderingspositie voor Afas niet nodig is, ook niet wanneer het plan op bezwaren stuit. Daarnaast wees de gedeputeerde op het risico van een uitzonderingspositie, omdat een  uitzonderingspositie door andere partijen kan worden aangegrepen als bezwaar tegen inpassingsplannen. Het CDA steunde een motie waarin een uitzonderingspositie voor Afas werd voorgesteld daarom niet. Het CDA draagt Afas een warm hart toe, maar extra rugdekking is volgens de fractie overbodig omdat Leusden en Afas heel goed in staat zijn het ontwerpbestemmingsplan op tijd vast te stellen en de omgevingsvergunning tussen nu en anderhalf jaar te verlenen!