Willem
05 april 2017

CDA wil een provinciale arbeidsmarktmonitor

Het CDA wil dat er een provinciale arbeidsmarktmonitor wordt ontwikkeld in de provincie Utrecht. Hierin moet voor jongeren en ouders inzichtelijk worden gemaakt wat in de provincie Utrecht de regionale arbeidsmarktperspectieven zijn en welke opleidingen daarbij aansluiten.

Aanleiding is een onderzoek van onderzoeksbureau E,til waaruit blijkt dat de arbeidsmarkt in Utrecht voor het VMBO en het MBO uit balans is. De meeste leerlingen in de provincie op mbo-niveau kiezen een studie die geen goede toekomstige arbeidsperspectieven heeft en één op de vijf jongeren binnen het mbo heeft daarnaast spijt van de gevolgde opleiding.

CDA Statenlid Ardin Mourik: ‘Op dit moment ontstaat er een hoop frustratie en spijt bij jongeren na afloop van een opleiding. Betere voorlichting is daarom cruciaal, zowel voor de leerling als voor de toekomstige werkgever. Een provinciale arbeidsmonitor geeft leerlingen en ouders inzicht in de toekomstige arbeidsperspectieven in de provincie Utrecht, waardoor veel bewuster een keuze voor een studie kan worden gemaakt’.

Klik op deze link voor de schriftelijke vragen gesteld door het CDA