11 maart 2019

CDA wil rotonde bij Kamerik

De verkeersveiligheid en doorstroming bij de kruising Enschedeweg - Spruitweg kan flink verbeteren met de aanleg van een rotonde op deze provinciale weg. Het CDA pleit daarvoor en de afdeling Woerden trekt samen op met de statencollega’s in de provincie Utrecht. Eerder al schreef het dorpsplatform Kamerik naar de gedeputeerde een brief over de kwestie, aangegeven werd dat de provincie open staat om dit te onderzoeken. Het CDA Woerden heeft nu vragen gesteld aan het college, met als doel dat de gesprekken over de realisatie van een rotonde snel worden gestart.

De kruising van de Enschedeweg met de Spruitweg bij Kamerik is een kruispunt dat door inwoners van Kamerik al lange tijd als een gevaarlijke verkeerssituatie wordt ervaren. Na een aantal ernstige ongevallen heeft de provincie de situatie verbeterd in 2013. Echter, ook sindsdien hebben er nog diverse ongevallen plaatsgehad, waarvan de laatste half januari 2019. Raadslid en Kameriker John Boere (CDA): ‘De weg kruist hier een belangrijke fietsroute die veelvuldig wordt gebruikt door recreatieve fietsers en scholieren. Juist voor de veiligheid van deze meer kwetsbare en duurzame weggebruikers is een verkeersveilige oversteek belangrijk. Naast verkeersveiligheid is ook doorstroming en bereikbaarheid aan de orde, in de spits is de doorstroming op deze plek niet optimaal’.

Zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming zijn als argumenten door het dorpsplatform Kamerik ook bij de provincie onder de aandacht gebracht. De verkeersveiligheid van deze plek zou sterk verbeteren als hier een rotonde wordt gerealiseerd. De gedeputeerde gaf in een reactie naar het dorpsplatform aan niet onwelwillend tegenover de realisatie van een rotonde te staan. Reden voor het CDA om nu aan het college te vragen snel met de provincie hierover in gesprek te gaan.

Provinciaal lijsttrekker Derk Boswijk (CDA) ondersteunt de oproep van zijn partijgenoten van harte: ‘Verbeteren van de verkeersveiligheid is een belangrijk speerpunt voor het CDA, met name ook de verkeersveiligheid van fietsers. De afgelopen jaren zijn veel kruisingen op de Enschedeweg omgezet in rotondes en ook bij de Lange Meentweg zijn de werkzaamheden hiervoor gestart. Wat mij betreft gaat ook de kruising met de Spruitweg op de schop in de komende jaren’. De komende weken houdt Boswijk de kruising in elk geval goed in de gaten, afgelopen vrijdag plaatsten de CDA’ers twee grote verkiezingsborden in het weiland, waar wellicht komende jaren een rotonde gaat verschijnen.

Lees hier de vragen die door het CDA Woerden zijn gesteld.