Willem
03 maart 2016

D66 en CDA: ‘Staan provinciale verkeerslichten goed afgesteld?’

Op dinsdag 23 februari schreef Trouw dat laks beheer van verkeerslichten tot ongelukken kan leiden. Wegbeheerders, waaronder de provincies, zouden hun verkeerslichten niet tijdig controleren en afstellen. Verkeerskundigen stellen dat dit leidt tot extra ongelukken en verminderde doorstroming. Reden voor de Utrechtse Statenfracties van D66 en CDA om vragen aan het provinciebestuur te stellen over het onderhoud en de afstelling van de verkeerslichten die de provincie beheert.

Verkeerslichten moeten volgens richtlijnen van CROW eens in de drie jaar gecontroleerd worden. Uit onderzoek van DTV Consultants blijkt dat maar een op de drie wegbeheerders een dergelijke controle een keer in de vijf jaar uitvoert. D66 Statenlid Ivo Thonon: “Door verkeerde afstellingen van verkeerslichten kunnen opstoppingen ontstaan, wat niet bijdraagt aan de doorstroming en de luchtkwaliteit in de regio Utrecht. Als je onnodig lang moet wachten op groen licht kan dat naast ergernis ook leiden tot gevaarlijke situaties.”

De Statenfracties van D66 en CDA willen daarom van het provinciebestuur weten hoeveel ongelukken er plaatsvinden als gevolg van slecht afgestelde verkeerslichten en hoe vaak de provincie Utrecht de afstelling van verkeerslichten controleert. CDA Statenlid Jan Willem Jansen: “We zijn erg benieuwd wat het provinciebestuur gaat doen met de kennis uit het rapport van DTV Consultants. We vragen dan ook naar de kosten en baten van het naleven van de aanbevelingen, ​​zodat we daar als Staten een besluit over kunnen nemen.​”