09 februari 2017

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden start met het versterken van de Lekdijk

De Lekdijk van Amerongen tot Schoonhoven is de belangrijkste dijk van HDSR. Deze dijk beschermt geheel West-Nederland tegen overstromingen als gevolg van hoge rivierafvoer vanuit Duitsland. De veiligheid van deze dijk is opnieuw getoetst aan de nieuwste normen en inzichten met betrekking tot de ontwikkelingen van het klimaat.

Conclusie is dat de dijk opnieuw moet worden versterkt, hoewel deze in de jaren negentig al stevig is verhoogd en verbreed. De hoogte is nu minder in het geding, maar vooral de stabiliteit vraagt aandacht. HDSR gaat de komende 10-15 jaar deze dijk versterken en start de voorbereidingen deze maand op. De plannen worden gemaakt en in overleg met bewoners in de directe omgeving en de gemeenten langs de Lek worden de plannen uitgewerkt. Immers zo’n groot werk biedt kansen om werk-met-werk te maken, zodat ook andere doelen dan veiligheid kunnen worden gerealiseerd. We kunnen dan denken aan natuur en recreatie langs de oevers van de Lek. Maar ook verkeerskundige vraagstukken kunnen mogelijk worden opgelost.

Het zou ook heel goed zijn als de Provincie Utrecht betrokken wil zijn en ook haar doelen zou willen koppelen met dit grote werk aan de dijk. Immers een investering van ca 350 mln euro komt niet elke dag langs. Een geruststellende gedachte voor de inwoners van De Stichtse Rijnlanden is dat dit project niet betaald hoeft te worden uit de waterschapslasten die iedereen aan het waterschap betaalt.  90% van de kosten worden uit een landelijk fonds betaald, het zogenaamde Hoogwaterbeschermingsprogramma.

De dijk is op dit moment veilig, maar ook in 2050 moet de veiligheid geborgd zijn. Daarom start het waterschap nu al met de verbeteringsactiviteiten.

Bernard de Jong, CDA-hoogheemraad HDSR