18 oktober 2018

Inbreng CDA bij aangenomen landbouwvisie

Tijdens de laatste Statenvergadering stond onder andere de landbouwvisie op de agenda. De Landbouwvisie schetst een toekomstbeeld voor de Utrechtse landbouw voor 2050. Fractievoorzitter Chris Westerlaken vestigde in zijn inbreng onder meer de aandacht op kansen voor een toekomstbestendige landbouw, het keurmerk Stichtse Heerlijkheid, vrijkomende agrarische bebouwing en zonnevelden.

Lees hieronder een samenvatting en lees hier de hele inbreng van het CDA.

2050. Dat is de stip die de nieuwe Landbouwvisie op de horizon zet. De jonge boeren die dan beginnen, zijn nog niet geboren. En dat zien we als CDA als een kans. Een kans om de nieuwe generatie boeren en burgers van jongs af mee te nemen en zo in een geleidelijk en door iedereen gedragen tempo toe te werken naar een toekomstbestendige landbouw.

In het ideaalplaatje van het CDA heeft in 2050 elke supermarkt in de provincie Utrecht een schap voor verse producten met een Utrechts keurmerk: Stichtse Heerlijkheid. Een keurmerk dat staat voor kwalitatief hoogwaardige streekgebonden producten uit alle hoeken van de provincie.

Idealen zijn mooi, maar ook in 2050 moet een agrarisch bedrijf in de eerste plaats rendabel zijn. We praten als overheid vaak over het imago van de boeren, maar vragen we ons wel eens af wat het imago van de overheid bij de boeren is? De overheid wordt door boeren vaak ervaren als een hindermacht, waarbij de regelgeving innovatie of gewoon voor de hand liggende oplossingen in de weg staat.

Wat gaan we doen met de vrijkomende bebouwing als boeren stoppen? Het CDA heeft bij de bespreking van de Landbouwvisie gevraagd naar mogelijkheden tot ombouw naar woonruimte als mogelijke oplossing tegen leegstand. Mocht dit geen uitkomst bieden, dan stellen we voor de overname door een andere boer aantrekkelijker te maken.

We zien de laatste tijd de druk toenemen om agrarisch gebied te gebruiken voor de ontwikkeling van zonneweiden. Het CDA maakt zich samen met bewoners en agrariërs zorgen over het behoud van open landschappen, voldoende betaalbare landbouwgrond en het aantasten van kernkwaliteiten en natuurwaarden, waaronder de diversiteit van het weidevogelleven.

Een Landbouwvisie waar wij content mee zijn, zeker over de manier waarop deze tot stand is gekomen. Het CDA kan zich in grote lijnen vinden in deze visie.