20 januari 2020

Met het CDA op studiereis naar Straatsburg

De regio Utrecht van het CDA heeft een studiereis (17 tm 19 december 2019) georganiseerd naar de instellingen van de Europese Unie. De agenda is door Hans Slooijer (onze reisleider) in nauw overleg afgestemd met Esther de Lange, vertegenwoordiger in het Europees Parlement namens het CDA. Esther is geen onbekende van onze regio. Esther komt uit Woerden (inmiddels is haar woonplaats Driebruggen), ze was bij de laatste verkiezingen lijsttrekker van het CDA en is een van de leidende personen van de Europese Volkspartij. Kortom een invloedrijke functie en mede daardoor een functie met heel veel informatie over de EU.

De reis ging via de stad Luxemburg naar hotel Bollenberg ten zuiden van Colmar, een dikke honderd kilometer ten zuiden van Straatsburg.

We vertrokken op dinsdag 17 december om 8.00 met ongeveer 35 personen met een bus vanaf het provinciehuis in Utrecht. De organisatie liep vanaf het begin tot het einde op rolletjes (met dank aan Hans). We hebben eerst even een kop koffie genuttigd in het provinciehuis om met elkaar kennis te maken. Dus voorzien van de nodige cafeïne gingen we op weg naar de Stad Luxemburg.

Om een dergelijke reis met de bus te maken ben je al gauw drie dagen op pad. De af te leggen afstand is vanuit Utrecht rond de 650 kilometer en met de bus duurt dat minimaal zo'n 8 uur (de chauffeur moet zich uiteraard ook aan het rijtijdenbesluit houden), dus is het heel verstandig te bezien of we niet onderweg een Europese instelling kunnen bezoeken en dag twee kunnen benutten voor een bezoek aan het Europese Parlement in Straatsburg.

En dat is gelukt. We hebben in Luxemburg de Europese Rekenkamer bezocht en dat was een buitengewoon levendige bijeenkomst. Er werd een inleiding door een van de rekenmeesters gehouden over de functie en de taak. De discussie ging uiteraard over functie en taak op het terrein van de oordeelsvorming over recht en doelmatigheid van de uitgaven van EU maar ook over hun rol in de controle op de Europese Centrale Bank. De inleiding was helder en duidelijk. Veel kritiek was er op het rentebeleid van de ECB. De discussie maakte duidelijk dat het nut van een dergelijke instelling buiten kijf staat.

De dag daarop vroeg uit de veren en op naar Straatsburg, veiligheidscontroles overal aanwezig maar de toegang tot het parlementsgebouw was snel geregeld. Daar werden we welkom geheten door een medewerker van Esther. De bijeenkomst met Esther was open en direct en zeer ontspannen. Het was een beetje een bijeenkomst van oude kennissen. De discussie varieerde van aanbestedingenbeleid in de EU (het leveren van bussen door China aan Overijssel) tot de mogelijkheden van een Europees drugsbeleid om meer grip te krijgen op deze bedreigende ontwikkelingen.

Vervolgens naar de parlementszitting. Precies op het moment van het uitreiken van de Sacharovprijs (een prijs voor de mensenrechten van het EPP) aan de dochter van een Oigoersche professor die al 4 jaar geleden in hechtenis is genomen door de Chinese overheid. Waarom en wat er met de man is gebeurd is niet bekend. Dan merk je dat het EPP ook verschil kan maken ten opzichte van bijvoorbeeld de Tweede Kamer. Het bereik van deze prijs is simpelweg veel groter dat een uitspraak van willekeurig welk land ook.

Vervolgens hebben we de lunch genoten in de kantine van het EPP, waarna we met zijn allen de binnenstad van Straatsburg hebben bezocht. De kerstmarkt en de Notre Dame kathedraal waren dankbare objecten van bezoek. Vervolgens weer naar ons hotel waar we onder het genot van lokale Elzasserwijn hebben gedineerd. De dag daarop weer vroeg op en weer naar huis.

De drie dagen die we en route waren waren interessant, goed georganiseerd en heel gezellig. Het was de moeite waard!

Willem Wijntjes