30 maart 2016

Provincie bereid structurele veiligheidsoplossing te zoeken kruising Europabaan-Noordzee in Woerden

De provincie Utrecht is bereid om samen met de gemeente Woerden te zoeken naar een structurele veiligheidsoplossing voor de kruising Europabaan-Noordzee in Woerden. Dat blijkt uit antwoord van schriftelijke vragen van het CDA. De provincie benadrukt hierbij wel de belangrijke rol van de gemeente Woerden, omdat zij conform de Wegenwet alleen bevoegd zijn om maatregelen aan dit kruispunt uit te voeren.

Aanleiding voor de schriftelijke vragen waren meerdere ernstige ongelukken die in de afgelopen periode op de kruising hebben plaatsgevonden. Volgens de provincie zijn de ongelukken voor meer dan 90% van de gevallen te wijten aan menselijk handelen, zoals het door rood rijden. De vormgeving of inrichting van het kruispunt zijn volgens de provincie geen  oorzaak van de ongevallen. Ook de afstelling van de verkeerslichten voldoet volgens de provincie aan alle daar aan gestelde eisen.

CDA Statenlid Jan Willem Jansen: ‘Het CDA is blij dat de provincie in gesprek is getreden met de gemeente Woerden om de verkeersveiligheid nader te onderzoeken. Het is namelijk van belang om te weten of de ingevoerde verbeteringen in 2015 hebben geleid tot een verbetering van de verkeersveiligheid. We hopen dat door de samenwerking een effectieve maatregel kan worden gevonden die de kans op ongelukkig in de toekomst kleiner maakt’.

Hier de link naar de antwoorden op de schriftelijke vragen van het CDA.