11 mei 2016

Provincie Utrecht steunt verzoek CDA en VVD voor testlocatie drones

De provincie Utrecht steunt het verzoek van CDA en VVD om een testlocatie aan te wijzen voor het testen van drones. Dat blijkt uit de antwoorden van gezamenlijke vragen die de partijen hierover hebben gesteld.

De provincie is het met CDA en VVD eens dat er grote kansen liggen voor het gebruik van drones in vrijwel alle maatschappelijke sectoren. Met name op het gebied van spoedeisende hulpverlening, waarbij drones levens kunnen redden doordat zij in staat zijn om een AED (hartschokapparaten) razendsnel af te leveren bij een hartpatiënt. Een testlocatie wordt als een prima ontwikkeling gezien omdat ten aanzien van verschillende ontwikkelingen nog tal van vragen zijn die opgelost moeten worden.

Waar de testlocatie komt te liggen is nog niet bekend. De provincie gaat met gemeenten kijken naar een geschikte locatie. Mocht er geen gemeente zijn die een locatie beschikbaar wil stellen zal de provincie in de plaats van gemeenten treden en een locatie aanwijzen buiten het bestaande stedelijke gebied.