28 juni 2016

Sebastiaan den Bak wint Utrechtse primary

Sebastiaan den Bak uit Utrecht is op 27 juni de winnaar geworden van de Utrechtse primary van het CDA. Deze winst levert hem een gegarandeerde plaats op bij de eerste 30 op de advieskandidatenlijst van het CDA voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Sebastiaan den Bak is in het dagelijks leven werkzaam als Hoofd Internationaal Beleid bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

In een rechtstreeks duel in De Bilt nam Den Bak het op tegen Ria de Korte uit Baambrugge. Beide kandidaten hadden eerder deze maand de eerste landelijke sollicitatieronden goed doorstaan. In de afgelopen weken voerden zij campagne onder de Utrechtse CDA-achterban om hun eigen stemmen te genereren.

De gedachte achter de primary is meer directe invloed van CDA-leden op de uiteindelijke kandidatenlijst. De leden mochten in De Bilt bepalen wie van beiden volgens hen het meest geschikte Kamerlid is. Tijdens het debat beoordeelden de leden beide kandidaten op vier criteria: een herkenbaar CDA-verhaal, inhoudelijke dossierkennis, communicatie en debattechniek en tot slot het vermogen een eigen kiezerspubliek aan zich te binden. De winnaar krijgt automatisch een plaats bij de eerste 30 op de advieskandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Sebastiaan den Bak: “Ik wil staan voor een andere samenleving, waarin menswaardigheid en duurzaamheid boven korte-termijn economisch gewin staan. Waarin goed beleid voor de lange termijn belangrijker is dan het halen van een schreeuwerige krantenkop morgenochtend. Ook voor Europa na de Brexit geldt: Samen kunnen we meer. Ik wil als politicus bewust kiezen voor hoop en compassie in een tijd waarin polarisatie de boventoon voert.”