27 maart 2017

Terugblik werkconferentie: “Meedoen, met elkaar“

Op 25 februari 2017 vond de werkconferentie met bovenstaand motto plaats in het gemeentehuis van Bunnik. Zij was georganiseerd door het CDA Senioren Platform in samenwerking met de Bestuurdersvereniging, provincie Utrecht. Vooraf wil ik hier nogmaals de gemeente Bunnik en haar burgemeester, de heer H.M. Ostendorp, danken voor de hartelijke ontvangst en goede verzorging gedurende de dag. In een ‘dubbelfunctie’ als burgemeester en voorzitter van de bestuurdersvereniging opende de heer Ostendorp de werkconferentie. Tevens past een woord van dank aan Wim Doelman die veel gedaan heeft bij de voorbereiding en deze ochtend slechts korte tijd aanwezig kon zijn.

Gedurende de conferentie zijn drie thema’s besproken en in de discussie nader verkend. De discussie werd gevoerd in drie groepen. Na de zeer beknopte samenvatting van de inleidingen hieronder, treft u de uitwerking aan van de discussies en de stellingen. Veel dank aan collega-bestuurslid Jan van Geest daarvoor die dat onderdeel verzorgde.

Hans Helgers , voormalig CDA-voorzitter en thans voorzitter van de Raad van Bestuur van De Opbouw, sprak over “Gelukkig oud worden” en noemde in zijn bijdrage o.a. de verzwaring van de toegang tot een verpleeghuis. “U moet er wel heel erg slecht aan toe zijn, wilt u een plaats in een verpleeghuis kunnen krijgen”. Als de cliënt daar eenmaal is, is het voor haar/hem van groot belang dat de kwaliteit van de verzorgende gelijke tred houdt met de ernst van de zorgvragen. Blijvende scholing is daarvoor van groot belang. Ook moeten medewerkers meer dan nu in vaste dienst kunnen werken. Dat is van belang voor de vertrouwensband en de hierboven genoemde scholing. Ook heeft dat een positief effect op de inzet van de naaste familieleden, de mantelzorgers.

Vervolgens sprak Gerrit Terpstra, o.a. oud-lid van de Eerste Kamer met financiën en economie in z’n portefeuille, over het de inkomenspositie van senioren en gepensioneerden. Hij bezag het thema zowel macro-economisch op Europese schaal alsook op het meer persoonlijke niveau. Gezien het actuele politieke belang legde hij uit dat de overheid feitelijk geen invloed heeft op de rekenrente die van invloed is op ons aanvullend pensioen. Aanvullend, omdat het naast de AOW, die voor iedereen gelijk is, wordt uitgekeerd door ± 300 verschillende pensioenfondsen. Begrijpelijk dat er thuis en in Den Haag heel veel over gesproken wordt. Hij benadrukte dat de overheid meer invloed heeft op de verdeling van de inkomens, middels de belastingen en toeslagen, dan op de groei als zodanig.

Lenny Geluk, onze CDA-Seniorenkandidaat op plaats nr.20 op de lijst, sprak als laatste. Haar onderwerp was de vraag “hoe vergroten en waarderen we de maatschappelijk inzet van senioren?” Zij benadrukte het belang van de maatschappelijke inzet van ouderen. Ook wees zij er op dat de mening van senioren over de samenleving van nu en de vraagstukken die hen raken veel meer aandacht moet krijgen. Hoe organiseren we zeggenschap en medezeggenschap? Het is in het belang van senioren en de maatschappij dat er beleid ontwikkeld wordt dat rekening houdt met het feit dat mensen ouder zullen worden. Zij benadrukt in dat verband dat het niet reëel is om de AOW-leeftijd terug te brengen naar 65. Wel moet er rekening worden gehouden met hen die werken in een zwaar beroep.

Er waren, over de drie onderwerpen verdeeld, 12 stellingen waarover werd gediscussieerd. Via het formulier kon worden aangegeven hoe de deelnemer over de stelling dacht: mee eens, mee eens indien aangepast, niet mee eens. In het overzicht is duidelijk te zien welke aanpassingen door de deelnemers zijn aangebracht: dat zijn de zinnen in cursief. Zij spreken voor zich. Bij de individueel ingebrachte stellingen valt op dat gemeenten hun WMO-regelingen op elkaar zouden moeten afstemmen. Zonder verder commentaar: dit zou een punt van discussie kunnen zijn bij de voorbereiding van het gemeentelijke verkiezingsprogramma evenals het voorstel om gemeenten een rol te geven in het verhuizen naar een geschikter huis voor chronisch zieken.

Tot slot: Het CDA-Seniorenplatform kijkt terug op een geslaagde werkconferentie en wil langs deze weg elke deelnemer – aanwezigen, inleiders, discussieleiders, gastheer/gastvrouw- nogmaals hartelijk danken.

Henk Klein Kranenburg.