04 juli 2024

Uitdagingen in Utrecht: Kadernota 2025-2028

In de Statenvergadering van woensdag 19 juni stond het Statenvoorstel Kadernota 2025-2028 op de agenda. Namens het CDA hield fractievoorzitter Chris Westerlaken zijn Algemene Beschouwingen. "Alles wat er gisteren was, zal er morgen weer zijn. Alles wat eerder gedaan is, zal later weer gedaan worden." Deze wijsheid uit Prediker 1 vers 9 benadrukt hoe geschiedenis zich herhaalt en hoe we van het verleden kunnen leren om de toekomst vorm te geven. De Bijbel biedt ons richting en houvast. Dit onderscheidt het CDA van CU en SGP: wij zijn geen strikt christelijke partij, maar een Christendemocratische partij geïnspireerd door het christelijk geloof. In de jaren '80 hebben we vier kernthema's vastgesteld: gerechtigheid, gespreide verantwoordelijkheid, rentmeesterschap en solidariteit. Deze principes zijn nog steeds relevant en vormen de basis van ons beleid.

Huidige Politieke Landschap
Sinds eind november wordt er gewerkt aan een nieuw regeerakkoord en een nieuwe regering. Hoewel er vooruitgang is, blijft er veel onzekerheid. Het is cruciaal dat de provincie haar werk voortzet en niet wacht op de uitkomsten van regeringsonderhandelingen. De huidige politieke situatie, met een nieuw kabinet dat ons met vragen laat zitten, maakt het des te belangrijker dat we als provincie onze eigen verantwoordelijkheid nemen.

Mobiliteit en Wonen
Een grote uitdaging betreft mobiliteit en woningbouw. Regelmatig horen we dat bouwplannen vastlopen vanwege mobiliteitskwesties, vaak veroorzaakt door meerdere betrokken partijen met eigen agenda's. Dit ondermijnt het vertrouwen in de provincie. Het CDA roept op tot een geïntegreerde aanpak en vraagt om voldoende budget voor verkeersveiligheidsopgaven, zodat de uitvoering van motie 90 niet in gevaar komt.

Landelijk Gebied
Een leefbaar en levendig landelijk gebied is essentieel voor het stedelijk gebied. Inwoners hebben recht op voldoende voorzieningen zoals cultuur, educatie, openbaar vervoer en recreatie. Het CDA is kritisch over het dekken van de taakstelling Cultuur en Erfgoed met geld uit de Actie-agenda Vitale Samenleving. We willen weten hoeveel plannen er zijn voor de vitaliteitsverbetering van het landelijk gebied en hoeveel dorpendeals in voorbereiding zijn.

Energietransitie
De energietransitie is cruciaal. Het CDA pleit voor draagvlak en "soevereiniteit in eigen kring". Nu de implementatie van de Regionale Energiestrategieën (RES) nadert, benadrukken we het belang van lokale dynamiek en betrokkenheid. Goede voorwaarden voor lokaal eigendom zijn essentieel. Onze steun aan de motie die oproept om zorgvuldig om te gaan met gemeenten die hun aandeel wind hebben ingevuld, onderstreept dit.

Financiële Onzekerheden
Maar verreweg de grootste onzekerheid is de financiële toekomst van de provincie. We vragen het College om duidelijkheid en voorstellen om de effecten van het "ravijnjaar" aan te pakken. Een solide financieel beleid is essentieel voor herstel van vertrouwen. Daarnaast blijft onderbesteding een groot probleem dat opgelost moet worden. We willen weten wat de aanpak van het College is om dit op te lossen.

Gezien de onzekerheden met een kabinet waarin populistische partijen de boventoon voeren, heb ik mijn algemene beschouwingen afgesloten met een citaat uit het essay “Duidelijkheid” van Tom-Jan Meeus: "Want ‘hoe deze dingen verdergaan, en de verantwoordelijkheid voor hoe ze verdergaan, dat is in de laatste instantie aan ons’." Het is aan ons om verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken aan een stabiele en voorspoedige toekomst voor onze provincie. Een fatsoenlijke provincie.

(Foto: Almicheal Fraay)