Willem
18 maart 2022

Van de voorzitter: angst voor wat komen gaat?

Ben je wel eens angstig of bezorgd voor wat komen gaat?

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen op deze vraag “ja” als antwoord geven. Angst voor wat er nog niet is, het ligt immers besloten in de toekomst, maar mogelijk kan gaan gebeuren. Als je kijkt naar de ontwikkelingen in de wereld ook wel een begrijpelijk antwoord. Na een ingrijpende pandemie die de wereld in zijn greep hield, hebben we inmiddels te maken met oorlog op ons continent. Oorlog in Europa. Elke dag zien we verschrikkelijke beelden. Beelden waar velen toch van hebben gedacht dat die niet meer te zien zouden zijn in Europa. De realiteit is helaas anders. Laten we hopen dat vrede, recht en democratie snel weer de boventoon voeren. En dat solidariteit richting de Oekraïense bevolking er nu en in de toekomst zal zijn. En dan is er ook nog de opwarming van de aarde die ingrijpende gevolgen kan hebben voor onze manier van leven. Niet gek dus dat angst voor wat er aan de hand is of nog kan gaan gebeuren je bezighoudt.

Twee vragen daarover. Allereerst, het is nog altijd zo dat de grootste angst ontstaat uit “het lijden dat men vreest”. Dat doet zich nog niet voor, maar zou in de toekomst kunnen gaan plaatsvinden. Mijn vraag daarover: hoe zinvol is het je vandaag te laten bevangen door iets wat eventueel in de toekomst kan gebeuren, terwijl de toekomst nog in nevelen gehuld is? Een tweede vraag die ik daarnaast zou willen stellen: wat biedt jou houvast, rust en vertrouwen in onzekere tijden? Belangrijke vragen om juist in tijden dat het moeilijk is en je geen greep hebt op de verontrustende ontwikkelingen in de wereld mee bezig te zijn. Om daarop te proberen een antwoord te formuleren. Een ieder moet deze vragen uiteraard voor zichzelf beantwoorden. Hoe die zoektocht naar antwoorden ook uitpakt, helder is nog steeds dat angst in ieder geval geen goede raadgever is!

Gemeenteraadsverkiezingen 2022

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 lag het risico van een angstig CDA ook op de loer. In de landelijke peilingen is nog geen opwaartse trend te zien en media schreven ronduit dat de kans aanwezig was dat het CDA op lokaal niveau zou worden gehalveerd. Bovendien hebben we als vereniging geen makkelijke periode achter ons.

Als CDA-ers zich door angst hadden laten leiden was er niet veel terecht gekomen van deze campagne. Gelukkig is dat niet gebeurd! Sterker nog, met vertrouwen zijn er vele afdelingen aan de slag gegaan! Kandidatenlijsten samenstellen, verkiezingsprogramma’s schrijven en campagnes voorbereiden en uitvoeren. Dit alles bovenop de inzet van vele raadsleden en wethouders in de afgelopen vier jaar. Waar komt dat vertrouwen vandaan? Wellicht bieden onze christelijke wortels een zeker houvast? Of bieden de CDA-uitgangspunten helderheid over waar we voor staan of geven nog steeds inspiratie? Of voelen we ons verantwoordelijk om een bijdrage te leveren in een onzekere en onrustige wereld? Juist nu misschien wel nu? Om problemen dichtbij huis aan te pakken. Wat het ook geweest is: het resultaat mag er zijn, hoewel we niet over de hele linie op een “dikke plus” zijn uitgekomen.

Als we kijken naar de uitslagen van de 26 gemeenten in de provincie Utrecht, dan zien we dat in deze uitdagende tijden we op veel plaatsen onze zetels hebben weten vast te houden, bij enkele gemeenten verliezen we licht en bij andere gemeenten zien we zelfs een “kleine plus”. Al met al voor nu een goed resultaat voor het CDA!

Een woord van dank, namens het provinciale Dagelijkse Bestuur, aan een ieder die hier een bijdrage aan heeft geleverd. Dank voor jullie tijd, geweldige energie en tomeloze inzet om de inwoners van de gemeenten in de provincie Utrecht te bereiken met ons CDA-verhaal. Met goede plannen voor de mensen in je stad of dorp. Dank voor jullie vertrouwen en gevoel van verantwoordelijkheid.

Met vertrouwen kijken we vooruit

Opnieuw breekt een interessante periode aan. Coalitieonderhandelingen over wel of geen deelname aan de lokale bestuurstafel of je voorbereiden op een bijdrage vanuit de oppositie. Veel wijsheid daarmee toegewenst!

Ik hoop, tot slot, dat we het vertrouwen in ons Christen-democratische verhaal en de energie uit deze campagne ook vast kunnen houden. Nieuwe verkiezingen zijn er immers alweer snel. In 2023 kunnen we naar de stembus voor de Provinciale Staten en Waterschapsbesturen. Ook daar moeten we in vertrouwen mee aan de slag gaan. Met elkaar verder bouwen aan een samenleving van minder ik en meer wij. Want we zijn er nog niet, maar we hebben laten zien dat er toekomst is voor het CDA.

Met hartelijke groet,

Jacco van der Tak