10 juli 2024

Van de voorzitter: Behoefte aan hoopvolle agenda voor Nederland

Het politieke jaar loopt op zijn einde. De zomervakantie staat voor de deur. Terugkijkend op het politieke jaar springt de chaos in politiek Den Haag van de afgelopen weken in het oog. De voorpagina’s van de kranten werden beheerst door politiek met een kleine p. Goed en stabiel bestuur en vruchtbare samenwerking waren ver te zoeken. Het nieuwe kabinet is nog maar net aan de slag, maar de taferelen van de afgelopen dagen zijn zeer verontrustend.

Het is mijn stellige overtuiging dat de komende periode steeds meer behoefte zal ontstaan aan een hoopvolle agenda voor Nederland. Een stabiele, verstandige koers met een duidelijke visie op de toekomst van Nederland, gebaseerd op een sterke samenleving en verantwoordelijkheidsbesef. Niet door alle voorstellen van het nieuwe kabinet weg te stemmen omdat het niet van onze kleur is, maar door vanuit de inhoud de voorstellen van het kabinet te beoordelen en zelf met voorstellen te komen op basis van een eigen toekomstvisie voor Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat Henri en zijn team hier ook vanuit een oppositierol in zullen slagen.

Inmiddels liggen de Europese Verkiezingen van 6 juni 2024 al even achter ons. Zowel in Nederland als in veel andere Europese landen hebben flinke verschuivingen plaatsgevonden. Helaas verliezen we een zetel in het Europees Parlement. Hoopgevend is dat het herstel van het CDA zich electoraal verder doorzet ten opzichte van de vorige verkiezingen. Ook in de provincie Utrecht herwinnen we verder terrein en geeft dat vertrouwen om door te bouwen. Veel dank aan onze Utrechtse kandidaten Gerben, Suzanna en Rody en de vrijwilligers voor hun inzet tijdens de campagne!

Terugkijkend op het politieke jaar in de provincie Utrecht zijn we trots op de resultaten van onze gedeputeerde Mirjam Sterk (portefeuille Transitie Landelijk Gebied, Natuur & Landbouw) en onze Statenfractie. Ondanks de politiek onrustige fase in Den Haag, heeft Mirjam ca. 250 miljoen euro van het Rijk ontvangen voor haar aanpak van het landelijk gebied. De Provincie Utrecht wordt zelfs gecomplimenteerd door het Rijk en een ‘voorloper’ genoemd. Dit geeft Mirjam de gelegenheid om verder aan de slag te gaan voor een toekomstbestendig landelijk gebied in onze provincie. Onze Statenfractie boekte recent een mooi resultaat bij de vaststelling van het Utrechts Programma Landelijk Gebied. Dankzij een motie van de CDA-fractie zijn stevige garanties voor de verbetering van de positie van het boerenfamiliebedrijf opgenomen.

Als dagelijks bestuur zijn we de afgelopen maanden bezig geweest met ideeënvorming om de provinciale afdeling relevanter, interessanter en gezelliger te maken. Ook de komende periode zijn we daar nog mee bezig. Als je ook mee wilt denken, meld je dan aan via [email protected]. Als dagelijks bestuur komen wij ook graag op bezoek bij lokale afdelingen in de provincie Utrecht. Zo waren we de laatste weken uitgenodigd bij o.a. de afdelingen de Bilt, Lopik en De Ronde Venen voor nadere kennismaking. Nodig ons gerust uit, zodat we ideeën kunnen uitwisselen en kunnen horen welke thema’s lokaal spelen!

Een mooie zomer toegewenst!

Hartelijke groet,
Bert-Jan Brussaard