Amersfoorters worden knettergek van extreem verkeerslawaai: gemeente komt in actie

Midden in de nacht wakker schrikken van een voorbijrazende motor of ‘getunede’ auto met illegale knalpijp. Je eigen balkon vermijden vanwege de herrie. In Amersfoort loopt de overlast veroorzaakt door verkeershufters de spuigaten uit. Na het aanhoren van een aantal schrijnende ervaringsverhalen gaat het stadsbestuur nu ingrijpen.

Geschreven door Johan Hardeman 20-09-23 AD.nl/amersfoort
Fotocredits: AD en Ricardo Smit


Ze heeft alle soorten geluidsbescherming al aangeschaft en ’s nachts blijven de ramen dicht. De Amersfoortse Lara van der Ploeg wordt knettergek van de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door verkeershufters. Ze woont vlakbij een van de ringwegen van de stad. „Ondanks alle maatregelen schrik ik soms midden in de nacht nog steeds wakker. En op mijn balkon zitten? Dat doe ik niet.”

„Ik ben bang dat er nog een keer doden vallen”, zegt Jos van ’t Hof. De Hooglander ergert zich kapot aan de auto’s en motoren die de Bunschoterstraat gebruiken als racebaan. „Zeker in het weekend, als er een car-meeting is op bedrijventerrein Isselt, wordt er keihard opgetrokken. Maar ook de rest van de week is het raak met knallende uitlaatpijpen en andere ellende. Snelheidscontroles zijn keihard nodig.”

Amersfoorters zijn helemaal klaar met snelheidsduivels

Tijdens een raadsvergadering over extreem verkeerslawaai dinsdag deelden Amersfoorters volop hun ervaringen over extreem verkeerslawaai. Het onderwerp leeft enorm. De publieke tribune zat vol met 130 Amersfoorters die de herrie veroorzaakt door verkeershufters spuugzat zijn. Ook ondersteunen 650 huishoudens het manifest van actiecomité Stop Verkeerslawaai Amersfoort, dat wil dat gemeente en politie gaan ingrijpen.

Voor de goede orde: deze groep Amersfoorters heeft geen moeite met de ‘normale ruis’ die wordt veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer. Ze hebben wél een groot probleem met snelheidsduivels in getunede auto’s en motoren die doelbewust herrie veroorzaken. Bijvoorbeeld door gas te geven bij een stoplicht, een illegale knalpijp te gebruiken of extreem hard te racen over de ringwegen, Hogeweg, Bunschoterstraat en ander asfalt.

„In twee jaar tijd hebben in ons gloednieuwe appartementencomplex langs de Hogeweg zeven van de zeventig eigenaren hun appartement verkocht met als hoofdreden geluidsoverlast”, zei Han van Nes van Stop Verkeerslawaai Amersfoort. Het actiecomité eist van de gemeente Amersfoort dat ze snelheidsduivels gaat aanpakken door middel van handhaving. „Nu kunnen ze vrijwel ongestoord hun gang gaan.”

Wethouder Bijlholt belooft aanpak verkeersherrie

De Amersfoortse politiek en wethouder Tyas Bijlholt (Verkeer, D66) erkennen dat verkeerslawaai ‘een groot probleem’ is. Bijlholt beloofde zijn licht op te steken bij de gemeente Rotterdam, die op grootschalige wijze de overlast veroorzaakt door verkeershufters aanpakt. Dat gebeurt met behulp van gerichte acties op drukke wegen, boetes, gebiedsverboden en dwangsommen van soms wel duizenden euro’s.

„We gaan de komende tijd in gesprek met de gemeenteraad wat we gaan doen met handhaving. Wij kunnen ook bij de politie aangeven of dit onderwerp prioriteit moet krijgen”, zo reageerde wethouder Bijlholt. Een tweede spoor is volgens hem de inrichting van straten. Als die minder uitnodigen tot racen, kan dat ook leiden tot minder overlast, zo denkt hij. „Zo kunnen we in de toekomst veel ellende voorkomen.”

Buikpijn van de problemen

De aanpak van verkeershufters komt op aandringen van de raad nog voor het einde van het jaar op tafel. „We weten allemaal dat er geluidsoverlast is. Maar van de verhalen die ik nu heb gehoord, krijg ik echt buikpijn”, zo vatte Alex Engbers (CDA) een breed gedeeld gevoel samen. „Daar moeten we écht wat mee.”

U kunt het artikel hier online lezen

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.