Op 24 juni 2024 is er een Collegebesluit openbaar gemaakt met als onderwerp: “Cameragebruik door de gemeente Amersfoort – Uitgangspunten voor afweging, gebruik en beheer – beleidskader juni 2024”. Samenvatting van het Beleidskader Cameragebruik Gemeente Amersfoort Het beleidskader “Cameragebruik door de gemeente Amersfoort - Uitgangspunten voor afweging, gebruik en beheer” is opgesteld om richtlijnen te bieden voor het gebruik van camera’s door de gemeente. De belangrijkste doelen zijn: 1. Bescherming van eigendommen: Camera’s worden ingezet om gemeentelijke eigendommen te beschermen tegen inbraak, diefstal en vandalisme.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Noodzakelijkheid en Proportionaliteit: o Hoe wordt bepaald of het gebruik van camera’s noodzakelijk en proportioneel is voor het beoogde doel?  Wordt er voor elke nieuwe camera-inzet een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitgevoerd?
2. Transparantie:  Hoe wordt de transparantie naar inwoners gewaarborgd over waar en waarom camera’s worden ingezet? o Is er een openbaar register beschikbaar waarin alle camera-inzetten worden gedocumenteerd?
3. Bewaartermijnen:  Wat zijn de specifieke bewaartermijnen voor de opgenomen camerabeelden?  Hoe wordt gegarandeerd dat beelden niet langer worden bewaard dan noodzakelijk?
4. Toegang en Beveiliging: Welke maatregelen worden genomen om de beveiliging van de opgeslagen camerabeelden te waarborgen?  Wie heeft toegang tot de camerabeelden en onder welke voorwaarden?
5. Rechten van Betrokkenen: Hoe kunnen inwoners hun rechten uitoefenen met betrekking tot de verwerking van hun persoonsgegevens door camera’s? Worden betrokkenen geïnformeerd over hun rechten en de procedures om deze uit te oefenen?
6. Samenwerking met Derden: Hoe wordt de privacy gewaarborgd wanneer de gemeente samenwerkt met externe partijen voor het beheer en de analyse van camerabeelden? Worden er strikte contractuele afspraken gemaakt met externe partijen om de naleving van de AVG te waarborgen?

Arie den Ouden (CDA)