Voorzitter,
Dank aan college voor deze kadernota.

CDA Amersfoort staat op de eerste plaats voor de Amersfoortse mensen.
Ja, wij bekommeren ons ook om het klimaat, het milieu, de energietransitie en de dieren.

Echter, onze eigen inwoners staan op de eerste plaats, zij zijn onze belangrijkste zorg, drijfveer en verantwoordelijkheid.Er is zo veel onrust in de maatschappij, ook in Amersfoort, zo veel “ieder voor zichzelf”, zo veel wantrouwen, zo veel het gevoel dat zekerheden wegvallen. Daar willen wij als CDA Amersfoort aan werken, we willen dat het college er aan werkt, we roepen iedereen in deze raad op om daar aan te werken.

Het referendum over het parkeerbeleid en de uitslag ervan hebben de onrust nog vergroot. We zijn als CDA Amersfoort blij dat we het voortouw hebben kunnen nemen om de noordelijke wijken er tot tenminste 2035 uit te halen, dat we een lage prijs van 30 euro voor de eerste vergunning hebben kunnen vastleggen.
Het college, alle leden van het college, hebben sindsdien al veel gesprekken in de stad gevoerd, gevraagd aan de inwoners en de ondernemers wat ze verwachten, wat ze willen, wat ze niet willen, welke oplossingen zij zelf zien. Zo werkt het college met de pet in de hand en een open oor aan herstel van vertrouwen. Dat is goed, er is nog een weg te gaan, maar het college werkt keihard aan herstel van vertrouwen. Want zonder vertrouwen kan een stad niet functioneren.

Een ander voorbeeld van onrust is het recente stemgedrag, vooral dat in november 2023. Te veel mensen hebben het gevoel dat oude zekerheden wegvallen. Wat dat betreft hebben tradities een samenbindende kracht. Niet dat wij als CDA Amersfoort krampachtig willen vasthouden aan tradities.

Wel dat we vanuit tradities weer meer oog krijgen voor elkaar, niet meer alleen maar denken aan ik, en mijn eigen gelijk. Dus ook, en met compassie, oog blijven houden voor de mensen voor wie de veranderingen af en toe te snel gaan, voor de mensen die zich gedwongen voelen iets te doen waar ze de consequenties nog niet van overzien, voor de mensen die geen zin meer hebben in “jij en ik” en zo hard op zoek zijn naar weer “samen”, naar “wij”.

In onze tradities hoort ook dat we naar elkaar blijven luisteren, respect blijven houden voor elkaars mening -hoe verschillend ook, dat we elkaar blijven opzoeken, en zoeken naar wat ons wel bindt. Luisteren, elkaar opzoeken is een vorm van beschaving. Anders raak je elkaar kwijt. Het is meer dan roeptoeteren over je eigen gelijk.

Vanuit deze basishouding heeft CDA Amersfoort gekeken naar de Kadernota. Bezuinigen doet pijn. Wij zijn tevreden met hoe het college geluisterd heeft naar onze inwoners tijdens de Stadsgesprekken, tevreden met wat het college heeft gedaan met de inbreng van de raad tijdens de peiling. Want het betekent in onze ogen dat de voorgestelde bezuinigingen binnen het sociaal domein, en met name daar waar het de meest kwetsbaren raakt, voor een groot deel zijn teruggedraaid, dat er een fonds wordt ingericht voor eventuele tegenvallers.

Het betekent ook dat de voorgestelde ombuigingen op de buurtbudgetten en bijdragen voor de belangenverenigingen van Hoogland en Hooglanderveen zijn teruggedraaid. Juist die budgetten zijn een, weliswaar kleine maar wel belangrijke, bijdrage voor de sociale cohesie, om elkaar op te zoeken en te ontmoeten.
CDA Amersfoort is ook zeer goed te spreken over dat de lokale lasten niet omhoog gaan. En we vinden het stoer van het college dat het lef toont en ook bezuinigingen voorstelt die de ambities van deze coalitie raken. Niet alles kan, niet alles kan tegelijkertijd en niet alles kan in het gewenste tempo.

CDA Amersfoort heeft in het coalitieakkoord op laten nemen dat er een nieuw zwembad komt in Hoogland. Niet alleen omdat het huidige zwembad aan het einde van zijn Latijn is. Ook omdat het zwembad de inwoners van Hoogland, Nieuwland, Kattenbroek, Schothorst en Zielhorst bediend. Voor de zwemlessen, het baantjes trekken, de ontmoeting. Voor de inwoners dus, en wij kunnen ons prima vinden in de voorkeurslocatie die het college aan de raad heeft voorgelegd.

CDA Amersfoort komt in de eerste plaats op voor alle Amersfoortse mensen. Voor de inwoners van Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen. En daarom zullen wij de komende periode aandacht en actie blijven vragen voor handhaving, voor geluidsoverlast, voor excessief verkeerslawaai, voor overlast van houtrook en voor het effectief en flexibel inzetten van BOA-capaciteit.

Aandacht en actie blijven vragen voor normen en waarden, voor de kwetsbare Amersfoorters. En voor de geestelijke nood waarin jonge mensen om allerlei redenen in verkeren. Vorige week heeft mijn fractie een congres hierover bijgewoond, dat wat ons betreft zeker een vervolg gaat krijgen hier in de raad. Want de pijn die gevoeld wordt door twintigers in Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen gaat ons aan het hart.

Als CDA Amersfoort weten we dat we alle Amersfoorters vertegenwoordigen. Voor hen doen we ons werk. Van Hoogland tot Schuilenburg, van de Berg tot Vathorst; de professor en de dakdekker, de gelovige en de atheïst, de zelfverzekerde en de zoekende, de blije en de verdrietige inwoner.

Zolang hij of zij maar zegt: ik ben een Amersfoorter. Dan kan hij op onze inzet rekenen.

Jan de van der Schueren (Fractievoorzitter CDA Amersfoort)