Het aandeel mantelzorgers en vrijwilligers in Amersfoort is ten opzichte van de gehele bevolking de afgelopen twee jaar vrijwel gelijk gebleven. Ook de mate van belastbaarheid die mantelzorgers ervaren, is onveranderd. Landelijk loopt Amersfoort aardig in de pas, blijkt uit de Stadspeiling 2023. ,,Toch moeten we meer doen om ons op de toekomst voor te bereiden’’, vindt wethouder Micheline Paffen-Zeenni.

,,Als gemeente hechten we veel waarde aan de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers. Zij zijn de ruggengraat van onze samenleving. Daarom willen we extra inzetten op het ondersteunen en waarderen van deze inwoners. Zo hebben we Indebuurt033 gevraagd het ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers beter onder de aandacht te brengen. Want dit kan nog beter, blijkt uit het onderzoek’’, aldus Paffen.

ONDERSTEUNING
Nu weet iets meer dan de helft van de mantelzorgers dat Indebuurt033 ondersteuning biedt. Een andere aanbevelingen uit het onderzoek is het benadrukken van de faciliterende en verbindende rol die Indebuurt033 heeft in opdracht van de gemeente voor alle inwoners, verenigingen en organisaties op de thema’s mantelzorg en vrijwilligers.

ZWAAR BELAST
Het aandeel inwoners dat mantelzorg verleent in Amersfoort is 15 procent en stabiel. Ruim driekwart van de mantelzorgers geeft aan niet of nauwelijks belast te zijn, terwijl 23 procent aangeeft zich zwaar belast te voelen. Deze resultaten sluiten aan bij de landelijke tendens.

LIEFDE EN TOEWIJDING
,,Iedereen kan opeens mantelzorger worden en voor zijn of haar dierbaren moeten zorgen. Inwoners doen dat vrijwillig en met liefde en toewijding. Dat is onbetaalbaar. Met een Blijk van Waardering bedankt de gemeente mantelzorgers voor hun inzet. Dit is een jaarlijkse attentie van 125 euro die afgelopen maand werd uitgekeerd aan 2537 mantelzorgers die hiervoor in 2023 een aanvraag indienden.’’

AANVRAAG
Vanaf 1 november 2024 kan de Blijk van Waardering weer worden aangevraagd. Komend najaar wordt daar nog bekendheid aan gegeven. Meer info op de website.

Dit artikel is overgenomen van de Stad Amersfoort, het gehele artikel kunt u hier vinden

(Micheline Paffen-Zeenni is namens het CDA wethouder, 1e locoburgemeester en (oa) verantwoordelijk voor de Wmo, wijkteams en sociale basisinfrastructuur)