De Amersfoortse gemeenteraad heeft in Maart 2023 haar grote zorgen geuit over de toekomstige leefbaarheid van onze stad, dorpen en de gehele provincie, deze is door alle partijen - behalve de VVD - ondersteund en aangenomen! Nu lijkt het erop dat al het intensieve overleg op zowel lokaal, provinciaal en landelijk niveau haar vruchten gaat afwerpen!
De aangenomen motie door de Amersfoortse gemeenteraad kun je terug lezen op via DEZE LINK
Het gehele nieuwsartikel van RTL kun je hier vinden
#VoorHeelAmersfoort #VoorHeeldeProvincie #VoorHeelNederland
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WEERGAVE RTL ARTIKEL:
Coalitiepartij CDA is tegen het plan van minister van Infrastructuur Mark Harbers voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol boven Utrecht en Gelderland. Dat zegt CDA-Tweede Kamerlid Harmen Krul. Reden is de verwachte overlast voor bewoners en natuur- en stiltegebieden.
Het CDA ziet grote bezwaren in de wijze waarop de minister het nu voor zich ziet. Krul wil zo'n vierde aanvliegroute alleen als vliegtuigen langer hoger blijven vliegen en pas veel later de daling inzetten. Daardoor wordt de overlast voor inwoners van Utrecht en Gelderland beperkt.
Door het verzet van ook het CDA zijn steeds meer partijen in de Tweede Kamer kritisch over de plannen van Harbers. In maart lieten coalitiepartijen D66 en ChristenUnie al weten sceptisch te zijn. Ook PVV, GroenLinks en PvdA voelen niets voor de plannen.
Nieuwe aanvliegroute zorgt voor verzet provincie Utrecht: 'Slapeloze nachten voor inwoners'
Vorige week trok de provincie Utrecht met een groot aantal Utrechtse gemeentes al aan de bel over de aanvliegroute. Ook zij verzetten zich vanwege de verwachte overlast.
Drie aanvliegroutes
Vliegverkeer dat landt op Schiphol nadert de luchthaven nu nog vanaf drie plekken in Nederland. Maar om de overlast van vliegtuigen eerlijker te verdelen over het land, overweegt Harbers (VVD) dus een vierde aanvliegroute. Daarmee zou er ook efficiënter met brandstof worden omgegaan omdat er minder omgevlogen hoeft te worden.
Het besluit over de luchtruimherziening, waarvan de vierde aanvliegroute een onderdeel is, is overigens geen zaak van de Tweede Kamer. Het kabinet is bevoegd om daar zelf een besluit over te nemen. Volgens de regionale bestuurders moet het kabinet de kwestie wel voorleggen aan de Tweede Kamer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Screenshot Twitter van CDA woordvoerder mobiliteit Harmen Krul