Op 8 november 2022 diende Jan de van der Schueren namens de fractie van CDA Amersfoort de motie “Ook in Amersfoort een Witte Anjer perkje” in. De motie werd medeondertekend door Amersfoort 2014 en de VVD en na een kort debat vrijwel unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Door omstandigheden kon het Amersfoortse Witte Anjer perkje niet in 2023 worden onthuld, maar vandaag om 17.00u was het dan zo ver; Onder een stralend zonnetje onthulde loco-burgemeester Micheline Paffen-Zeenni na een mooie toespraak waar ze haar persoonlijke herinneringen deelde over de inzet van veteranen in onder andere Libanon. Dit raakte veel veteranen die zichtbaar ontroerd en blij waren met haar toespraak. Een plaquette met een prachtig gedicht erop van stadsdichter Twan Vet met de titel "Kleine woorden grote daden" en daarmee was het perkje een feit.

Ongeveer 80 veteranen en belangstellenden waren aanwezig bij deze onthulling van het perkje dat ligt tussen de Kleine Haag en de Monnikendam. Op 26 juni 2024, een mooi moment, twee dagen na de Veteranendag Amersfoort-Leusden in het AFAS-theater en enkele dagen voor 29 juni, de dag waarop de Nederlandse Veteranendag plaatsvindt op het Malieveld in Den Haag.

Witte Anjer perkje
Op 11 februari 2012 werd de Veteranenwet aangenomen. Deze wet telt slechts 16 artikelen waarvan artikel 2 het belangrijkste is: “Erkenning en waardering voor veteranen”. Veteranen zijn actief dienende militairen of militairen die inmiddels de dienst hebben verlaten en die gedurende hun loopbaan één of meerdere keren in opdracht van het parlement (en dus de Nederlandse bevolking) uitgezonden zijn geweest om elders in de wereld bij te dragen aan vrede en veiligheid. Korea, Libanon, Bosnië, Afghanistan en Mali zijn de meeste bekende voorbeelden.

De witte anjer werd in 2005 tijdens de eerste Nederlandse Veteranendag geïntroduceerd en is inmiddels het nationale symbool geworden voor erkenning en waardering voor de Nederlandse veteraan. In Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen wonen ongeveer 1000 veteranen. In 2019 heeft het Nationaal Comité Veteranendag, in het kader van “Nederland 75 jaar bevrijd” alle Nederlandse gemeenten opgeroepen hun veteranen te waarderen met een speciaal Witte Anjer perkje. Vandaag sloot Amersfoort aan in een lange rij van meer dan 200 gemeenten die in voorgaande jaren al een perkje hebben aangelegd.

Na de toespraak van Micheline sprak veteraan Thom van de Riet ook nog enkele woorden waarin hij onder andere inging op de geschiedenis van het dragen van deze anjer. “Het is zaterdag 29 juni 1940, anderhalve maand na het begin van de Duitse bezetting, en de eerste verjaardag van een lid van het Koninklijk Huis. Het is de verjaardag van Prins Bernhard. De Nederlandse bevolking grijpt geheel spontaan die dag aan om hun grote onvrede met de bezetting te uiten. Overal in het land stak men op die dag de vlag uit en werden standbeelden van leden van het Koninklijk Huis onder bloemen bedolven. Ook werd een bloem door velen in het knoopsgat gedragen. Dit was dan vaak de anjer, omdat deze nu eenmaal als juni-bloeier ruim voorradig was. En na de oorlog droeg Prins Bernhard, om het gebaar van de bevolking te eren, altijd een anjer. Sinds 2005 dus opnieuw een symbool, juist te dragen door de bevolking en niet door de veteraan, als uiting van waardering van de bevolking voor de Nederlandse veteranen. Het gros van de veteranen komt gesterkt terug van hun missie en velen zijn trots op wat ze hebben bereikt of hoe ze zijn gegroeid in hun denken, doen en laten.

Maar een deel van hen komt anders terug. Negatief anders, maar ook zij, juist zij, verdienen een niet aflatende waardering voor hun inzet. Want wie kiest er voor lichamelijk letsel of PTSS: niemand toch? En daarom is het fijn dat ook de gemeente Amersfoort in het hier en nu zichtbaarheid wil geven aan haar waardering aan al die ongeveer 1000 Amersfoortse veteranen. Dit Witte Anjerperkje symboliseert heel zichtbaar die waardering en spreekt de verdiende erkenning uit naar haar veteranen. Dit perkje gaat geen hangplek voor veteranen worden. Wees gerust. Het is ook geen monument voor gesneuvelden. Het is voor ons allen, inwoner, veteraan of bestuurder, een plaats om even stil te staan bij de begrippen vrede, veiligheid, vrijheid en de veteraan”.

Vrede, veiligheid en vrijheid komen niet vanzelf, daar moet je zelf wat aan doen en voor werken.