Voorzitter,
In het coalitieakkoord hebben we als coalitiepartners opgenomen dat we concreet inzetten op meer gemeentelijke handhavers. BOA’s dus. Daar is tot op de dag van vandaag nog helemaal niets van terecht gekomen, en dat zit ons als CDA Amersfoort bepaald niet lekker.

Want dagelijks en steeds vaker krijgen wij vragen over handhaving. Of het nu gaat over overlast in de binnenstad, parkeren op de stoep, onveiligheid in de Hoolesteeg, excessief verkeerslawaai of het afsteken van vuurwerk waar we nota bene in deze raad een motie over een verbod ervan hebben aangenomen. Onze inwoners weten ons te vinden en altijd is de strekking: CDA doe er wat aan! Ga dat handhaven eens goed regelen!

Veiligheid en populair gezegd “doe effe normaal”, zijn niet alleen voor onze inwoners super belangrijk, ze zijn voor ons allemaal super belangrijk, want het raakt direct aan onze normen en waarden. In de afgelopen maanden is diverse malen in commissies veel en lang gesproken over de onderwerpen die ik net noemde. En telkens gaf een van de twee verantwoordelijke portefeuillehouders aan dat het om capaciteit gaat. “Geef me meer BOA’s en ik kan meer betekenen, dat helpt me een eind in de goede richting”. Onze inwoners vragen ons om handhaving, de portefeuillehouders smeken ons haast om meer BOA’s. En tot nu toe geven wij als raad niet thuis.

Vorige week heb ik in mijn bijdrage aan gegeven dat wij als CDA Amersfoort zeer gecharmeerd zijn van motie “Noodzakelijke groei handhaving”. Deze levert meer BOA’s op en de financiële dekking is zeer creatief gevonden. Complimenten aan de heer Lemain. Gelet op de aantallen BOA’s in de met Amersfoort vergelijkbare steden zoals Breda zijn de in deze motie genoemde 4 misschien zelfs aan de krappe kant, maar het is een begin.

Vorige week heb ik ook aangegeven dat we ons definitieve stemgedrag zouden laten afhangen van de reactie van het college. Die reactie is duidelijk: de groei van het BOA-korps is meer dan wenselijk. En ook: de voorgestelde financiële dekking levert een vertraging van de vulling van de reserve Hoevelaken op en deze wordt gefinancierd uit een tijdelijke verhoging van de OZB van ongeveer 10 jaar geleden. Als derde punt vraagt het college ons om in gesprek te gaan om samen een integrale afweging te maken.

Wat CDA Amersfoort betreft hebben we tijdens de commissievergaderingen al meer dan genoeg gehoord dat extra BOA capaciteit nodig is, en zal een vervolggesprek wat ons betreft alleen nog maar gaan over de hoeveelheid extra BOA’s en wanneer we de reserve Hoevelaken gevuld hebben en we de tijdelijke verhoging van de OZB dus weer kunnen gaan terugdraaien.

We willen daarom tegemoet komen aan de wens van het college om nog 1 keer over extra BOA-capaciteit te spreken en vandaag tegen de moties “Noodzakelijke groei handhaving” en “Stop BOA-flatie” stemmen.

Wij zeggen de portefeuillehouders en de inwoners van onze stad toe dat we er alles aan zullen doen om de afspraak in het coalitie akkoord nu zo snel mogelijk in te vullen en wel voor de begroting.

Jan de van der Schueren - Fractievoorzitter CDA Amersfoort