De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat:
a. geluidsoverlast een groeiend probleem in Amersfoort is; onder meer doordat in de afgelopen tien jaar het nachtelijk verkeer van auto’s, treinen en vliegtuigen is toegenomen;
b. college en raad geluidsoverlast in de stad serieus nemen, denk aan recente discussies over excessief verkeerslawaai, de Vierde Aanvliegroute en nachtelijke goederentreinen;
c. op de A1 langs Amersfoort in de uren tussen 1900 en 0600 de snelheid omhoog mag van 100 naar 130 km per uur; over deze extra herrie in de nacht minder aandacht in onze raad is; dat wellicht logisch lijkt omdat Amersfoort over deze rijksweg geen zeggenschap heeft, maar de gezondheid en nachtrust van Amersfoorters in wijken als Nieuwland en Vathorst behoren wél tot de verantwoordelijkheid van de lokale overheid;
d. geluid ‘s nachts ver draagt en het nachtelijke geluid van de A1 een deken van geluid over grote delen van de stad legt;
e. snelwegen voor een fikse uitstoot van fijnstof zorgen; de luchtkwaliteit in Amersfoort daardoor van matige kwaliteit is; bij een hogere snelheid in de nacht er extra fijnstof ontstaat;
f. de wens om de snelheid ook in de nacht op de A1 ter hoogte van Amersfoort tot 100 km te maximeren al vaker in deze raad is uitgesproken; g. op de A28 ter hoogte van Amersfoort wel een maximum van 100 km per uur in de nacht geldt.

vraagt van het college:
1. om in A1-steden als Amsterdam en Hilversum na te vragen met welke argumentatie de snelheid in de nachtelijke uren op hun deel van de A1 beperkt blijft tot 100 km per uur;
2. om in Den Haag omwille van de gezondheid van onze inwoners te pleiten dat ook tussen 19.00 en 6.00 uur op de A1, ter hoogte van Amersfoort, een maximumsnelheid geldt van 100 km per uur;
3. de raad voor 1 april 2025 over de voortgang van deze lobby in Den Haag te berichten.  

Alex Engbers (CDA)   Dillian Hos (GroenLinks)  Hans van Wegen (BPA)   Sieta Koet (Amersfoort2014)

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.