De raad van de gemeente Amersfoort Overwegende dat:
a. Wethouders uit onder andere de gemeente Amersfoort op dinsdag 18 juni een petitie aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat hebben aangeboden om actie te ondernemen tegen opgevoerde fatbikes1;
b. Deze petitie ook ondertekend is door de Nederlandse Vereniging van SEH-artsen, VeiligheidNL en Artsen voor Veilig Fietsen;
c. De ondertekenaars van de petitie graag een verbod zien op de verkoop van opgevoerde fatbikes;
d. Een fatbike een elektrische fiets is die met trapondersteuning een snelheid van maximaal 25km/h mag hebben en een ondersteunende elektromotor van maximaal 250 Watt2 ;
e. Grote bezorgdheid bestaat over de invoer en verkoop van opgevoerde fatbikes die niet aan de regels voldoen en daardoor illegaal zijn;
f. Indien een fatbike harder kan rijden dan 25 km/h of bijvoorbeeld een gashendel heeft zodat de berijder niet altijd hoeft te trappen, deze fatbike gekeurd moet zijn als bromfiets, snorfiets of speedpedelec, waarvoor andere regels gelden dan een “gewone” fatbike;
g. Voor de bestuurder van een opgevoerde fatbike geldt dat: hij/zij minimaal 16 jaar moet zijn, moet beschikken over een bromfietsrijbewijs, verplicht is een helm te dragen, een WA-verzekering moet hebben afgesloten en over een kentekenbewijs dient te beschikken;
h. Bovendien geldt dat een opgevoerde fiets niet op de openbare weg mag rijden;
i. Opgevoerde fatbikes snelheden tot 50 km/h kunnen bereiken en door het grote snelheidsverschil met andere weggebruikers voor levensgevaarlijke situaties kunnen zorgen en ook in Amersfoort geregeld tot verkeersongevallen met (zwaar) letsel hebben geleid;
j. Met name jongeren en jongvolwassenen zich niet (altijd) bewust zijn van dit grote snelheidsverschil en de mogelijke gevaren die daaruit kunnen ontstaan;
k. Vooral in het centrum van Amersfoort het winkelend publiek en op (fiets)routes van en naar scholen andere fietsers en overige weggebruikers veel last ondervinden van opgevoerde fatbikes;
l. De politie van Amersfoort sinds februari 2024 de beschikking heeft over een geavanceerde rollerbank waarmee zij de snelheid van (opgevoerde) fatbikes kan controleren3;
m. De politie en/of BOA’s nu al periodiek bromfietsen e.d. controleren op overtredingen zoals genoemd in overwegingen f, g en h en zo nodig handhavend optreden;

1 www.ad.nl/binnenland/vijftig-gemeenten-en-fietsersbond-zijn-het-zat-doe-iets-aanopgevoerde-fatbike~aadc8d5f2/ 2 www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voormijn-elektrische-fiets-e-bike 3 www.ad.nl/amersfoort/primeur-in-amersfoort-politie-gebruikt-speciale-rollerbank-in-strijdtegen-illegale-fatbikes~ab155c12/ Programma: 1.4 Mobiliteit 2024-059M

Verzoekt het college:
1. Een beperkte en gerichte voorlichtingscampagne op te zetten en uit te rollen waarin gewezen wordt op een verbod op het opvoeren van fatbikes en de risico’s en gevaren die het berijden van een opgevoerde fatbike met zich meebrengen;
2. Vooruitlopend op een mogelijk landelijke aanpak nu al, in overleg met de politie van Amersfoort, regelmatig(er) te laten controleren en handhaven op opgevoerde fatbikes in met name het centrum van Amersfoort en de (fiets)routes van en naar scholen;
3. De raad periodiek en/of wanneer daar aanleiding toe is, op eenvoudige wijze te informeren over de resultaten van de uitgevoerde controles.

Arie den Ouden (CDA) Hans van Wegen (BPA)