Vathorst wordt de laatste maanden (c.q. jaren) geteisterd door overlast gevende jeugdigen. Alle hulpdiensten zijn vanaf 2021 vaak en regelmatig benaderd om hulp voor de wijkbewoners die het inmiddels spuugzat zijn. Dit heeft al eens geleid tot schriftelijke vragen van de VVD (2024-077). Toch slaagt het handhavend apparaat er niet in passende maatregelen te treffen om de rust in de wijk terug te laten keren.

Er is de afgelopen dagen concreet opnieuw onrust en overlast door jongeren in Vathorst. Wij krijgen direct en via social media veel klachten hierover binnen die leiden tot onderstaande vragen: Meldingen via de socials: 112nieuws: Groepje jongeren zorgt voor onrust, zwaar vuurwerk naar politieauto gegooid. AD.nl Onrust in Amersfoortse wijk Vathorst houdt aan Regio9.nl: Onrust in Vrouwenpolderbuurt in Amersfoort-Vathorst, politieauto bekogelt met vuurwerk Deze meldingen afgezet tegen de overlast die er al jaren bestaat, zoals uit dit bericht uit 2011 valt te lezen “Jeugdklootzakjes zijn de baas in Amersfoort” van ‘Geenstijl’ laat ook zien dat de gehanteerde methoden wellicht een herbezinning vereisen.

CDA Amersfoort heeft daarom de volgende vragen:
1. In het antwoord op de vragen van de VVD is aangegeven dat de cijfers van politie als van de gemeente meegenomen zouden worden in de verantwoording. Graag zien we nu een actuele update van deze cijfers tot en met september 2024.
2. Welke verklaringen heeft het college voor de uitbarstingen juist dit het weekeinde, waar veel Vathorsters onder te lijden hebben. Was er een speciale aanleiding? Hebben we goed in beeld waarom deze overlast zo hardnekkig is? Is het een kwestie van extra mankracht of liggen de problemen dieper? Zijn de jongeren in beeld en bekend?
3. A. Welke resultaten kan de portefeuillehouder van het afgelopen jaar de Raad voorleggen?
B. Gezien de lang aanhoudende overlast en de (mogelijke) vele inzet van hulpdiensten. Welk moment is passend om de effectiviteit te beoordelen, en dus een andere aanpak na te streven?

Arie den Ouden (CDA)