Gemeente Amersfoort introduceert nieuwe subsidieregelingen voor activiteiten en ontmoetingen voor bevordering verbinding inwoners

20 augustus 2024 om 17:55

AMERSFOORT De gemeente Amersfoort komt met nieuwe subsidieregelingen voor activiteiten en ontmoetingen. Op deze manier probeert de gemeente meer verbinding tussen haar inwoners te bewerkstelligen. ,,De gemeente Amersfoort vindt het belangrijk dat inwoners mee kunnen doen aan activiteiten en elkaar kunnen ontmoeten. Zoals sport en bewegen of gezonde of creatieve activiteiten”, geeft de gemeente aan. ,,Met de nieuwe regelingen maakt de gemeente het makkelijker om subsidie aan te vragen voor een activiteit die bijdraagt aan meer verbinding in de stad.”

VERSCHILLENDE REGELINGEN
,,Iedereen met plannen om contacten tussen mensen in de wijk of stad te versterken kan beroep doen op de regeling.” De gemeente geeft aan dat er voor verschillende activiteiten subsidieregelingen beschikbaar komen. Zo noemt zij het sociaal beheer van wijkontmoetingsplekken, wijkactiviteiten en stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuningen. Deze nieuwe subsidieregelingen vervangen de oude regelingen ‘Projecten#Indebuurt’ en ‘Ondersteuning wijkcentra’.

SAMENWERKING
Wethouder van sociaal domein, Micheline Paffen, vertelt over de regeling: ,,We zetten in Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen onze inwoners centraal en hebben grote waardering voor het werk van vrijwilligers. De nieuwe regelingen zijn in samenwerking met inwoners en partners gemaakt. We willen het zo eenvoudig mogelijk maken om een aanvraag te doen, zodat tijd en geld vooral naar de ontmoetingen en activiteiten gaan.

AANVRAGEN
Organisatoren kunnen aanvragen doen voor de subsidieregeling om de kosten van activiteiten mee te betalen. Aanvragen kan vanaf 1 oktober, waarna de subsidie vanaf 1 januari 2025 verstrekt zal worden.

BIJEENKOMSTEN
Daarnaast organiseert de gemeente bijeenkomsten, om meer uitleg te geven over de regelingen en aanvraag. Bijeenkomsten over wijkontmoetingsplekken en wijkactiviteiten zullen plaats vinden op 5 september van 19.00 tot 21.00 uur in Amerena en op 9 september van 15.00 tot 17.00 in het Hart van Vathorst. Op 24 september wordt van 15.00 tot 17.00 in de Adventkerk een speciale bijeenkomst gehouden voor de regeling ‘stedelijke ontmoetingsactiviteiten en lichte ondersteuning’. Ook is er van 10 september tot en met 29 een wekelijks online inloopspreekuur op dinsdagochtend voor vragen over de regelingen.

Dit artikel is overgenomen van de Stad Amersfoort  van 20 augustus 2024, het artikel kunt u hier vinden