29 mei 2024

Hoe kunnen we mantelzorgers ondersteunen?

In 2022 heeft het CDA gevraagd om een visie te maken op mantelzorg. We hadden geconstateerd dat er veel initiatieven en organisaties zijn die mantelzorgers (zouden) kunnen
ondersteunen, maar dat deze nog ongecoördineerd, onvoldoende bekend en daarmee niet altijd gemakkelijk toegankelijk zijn. We vroegen het college een visie te maken voor het ondersteunen over de rol/positie van mantelzorger en het vrijwillig en/of professioneel ondersteunen van mantelzorgers.

In de raadsvergadering van 28 mei stond de daaruit voortkomende Visie op mantelzorgondersteuning op de agenda.

Mijn bijdrage in de raadsvergadering:

Goed dat de visie op mantelzorgondersteuning er nu is als opvolging van onze motie. De visie is een mooie stap om de ondersteuning van de mantelzorg verder te ontwikkelen in het brede veld van informele en formele zorg. Waarbij mantelzorg een vorm is van informale zorg.

Als CDA vinden we dat te veel tijd gaat zitten in administratie, aanvragen en regels volgen. Dat geldt voor mantelzorgers en voor professionals. Hoe gaan we ervoor zorgen dat dit een stuk makkelijker wordt?

In de visie worden al enkele punten genoemd: het verbeteren van laagdrempelige toegang tot hulp met een minimale bewijslast en onderzoeken hoe we de regeldruk voor mantelzorgers in Houten kunnen verlagen. In de RTG, wethouder, gaf u aan dat we er daarmee nog lang niet zijn, het is een begin. Als CDA zijn wij van mening dat experimenteerruimte hierbij kan helpen. Daar zit vaak meer ruimte dan we denken.

De Adviesraad Sociaal Domein noemde het doen van aanvragen als aandachtspunt. Zij noemde ook dat de mantelzorger nog te weinig wordt gezien als iemand met een eigen behoefte. Dit horen wij vaker. Het was ook een duidelijk signaal van het door de gemeente georganiseerde Mantelzorgevent van twee jaar geleden. Nu staan met name de vragen van de hulpvrager centraal. De vragen van de mantelzorger worden veel te weinig meegenomen. Wethouder, in de RTG was uw antwoord helder: bewustwording bij de zorgverleners is belangrijk en het gesprek met hen.

Dan de uitwerking in de praktijk. De ambities in de visie liggen hoog, maar de huidige ambtelijke capaciteit en financiële middelen zijn beperkt. Onze motie vroeg ook de financiële uitkomsten voor de uitvoering van de visie te verwerken in de begroting. Gezien de financiële vooruitzichten van de gemeente en de participatie daarover via de Ronde van Houten, is dit niet het goede moment om extra budget te vragen.

Het is wél urgent om stevig in te zetten op de ondersteuning van de mantelzorgers. Zij zijn essentieel om de zorg overeind te houden. De hele zorg inclusief de mantelzorgers staat nu al sterk onder druk. En we weten dat de vraag naar zorg in de toekomst alleen maar toeneemt.

Wij zien mogelijkheden stevig in te zetten op de mantelzorgondersteuning binnen het beschikbare budget. Het verder verbinden van informele zorg en formele of professionele zorg is heel belangrijk. We zien ook kansen in de inzet van het huidige budget. Het CDA dient daarom samen met ITH een motie in. Deze is mede ondertekend door de meeste fracties.

Tot slot spreken we graag onze waardering uit voor alle Houtenaren die mantelzorg verlenen en de mensen om hen heen die hen ondersteunen. Dan hebben we het over heel veel mensen. Dank u wel.

De genoemde motie en een door ons meegetekende motie van D66 over rapporteren aan de raad najaar 2025 werden unaniem aangenomen.

Willy Boersma