29 juni 2024

Referendum Houten Hub

Op 25 mei is er een referendumverzoek ingediend bij de gemeente Houten over de locatie van de Houten Hub. De referendumcommissie heeft, na uitvoerige bestudering van het voorstel en jurisprudentie,  geadviseerd dit verzoek af te wijzen.

Het CDA Houten begrijpt de zorgen van de omwonenden en waardeert de inspanningen van de indieners en de referendumcommissie. De Houten Hub is echter noodzakelijk voor de opvang van vluchtelingen, waarvoor wij als overheid een zorgplicht hebben. Dit past ook bij onze christendemocratische waarden van solidariteit en verantwoordelijkheid. Tevens speelt de opdracht van de Rijksoverheid een rol, die opvangplekken voor 344 vluchtelingen vraagt.

Na zorgvuldige overweging steunen wij het raadsvoorstel om het referendumverzoek af te wijzen. Lees hieronder de volledige bijdrage van Robert Pelleboer.

Beste voorzitter, collega’s, indieners van het inleidend verzoek voor een referendum en inwoners van Houten,

Allereerst willen wij onze dank uitspreken aan de indieners van het verzoek voor het inleidend referendum en aan de referendumcommissie voor hun grondige werk en advies. We erkennen en begrijpen de zorgen die leven onder de omwonenden met betrekking tot de ontwikkeling van het Houten Hub. Het is duidelijk dat deze zorgen hebben geleid tot het indienen van het verzoek voor een referendum. Daarnaast willen we onze complimenten uitspreken voor de inspanningen van de referendumcommissie om deze kwestie zorgvuldig te beoordelen. We nemen al deze aspecten zorgvuldig mee in onze overwegingen.

De referendumcommissie heeft geadviseerd om het verzoek voor een referendum te weigeren op basis van een eerder genomen besluit. We realiseren ons dat er verschillende opvattingen bestaan over dit punt, zoals ook bleek uit de discussie tijdens de zitting met de commissie.

Naast het advies van de referendumcommissie zijn er voor ons echter nog andere zwaarwegende punten. Wij zijn van mening dat het hier om een kwetsbare groep mensen gaat, vluchtelingen, een reden die op zichzelf al voldoende is om het verzoek voor een referendum te weigeren. Het betreft personen die niet in hun eigen huisvesting kunnen voorzien en waarvoor wij als overheid een zorgplicht hebben. Dit vormt de kern van het raadsvoorstel voor Houten Hub: het bieden van opvang aan vluchtelingen. Hoewel de huisvesting van maatschappelijke organisaties en Houtense woningzoekenden het plan completer en waardevoller maakt, blijft de opvang van vluchtelingen de primaire reden voor de ontwikkeling van dit voorstel. Dit maakt het voor ons reden om de uitzonderingsgrond voor kwetsbare groepen toe te passen.

Bovendien speelt voor ons de uitzonderingsgrond ‘i’ een rol, namelijk de opdracht van een hoger bestuursorgaan. De Rijksoverheid heeft een verzoek ingediend om voor 1 november plekken te realiseren voor de opvang van in totaal 344 vluchtelingen, om de druk op locaties zoals Ter Apel te verlichten. Hoewel er geen specifieke locatie in Houten is aangewezen, kunnen we niet ontkomen aan deze verplichting. Naast de morele plicht om actie te ondernemen, moeten we als Houten hier een bijdrage aan leveren.

En ten slotte: wat is het alternatief? De opgave om mensen op te vangen in Houten blijft bestaan, ongeacht of het verzoek voor een referendum wordt gehonoreerd of niet. Het college heeft zorgvuldig naar verschillende opties en locaties in Houten gekeken en wij begrijpen en ondersteunen de keuze voor de voorgestelde locatie, gecombineerd met de huisvesting van maatschappelijke organisaties en Houtense woningzoekenden.

Het is daarom voor ons geen gemakkelijke beslissing om het inleidend verzoek voor een referendum af te wijzen. Na zorgvuldige overweging komen we echter tot de conclusie dat we dat wel moeten doen. Daarom zullen wij instemmen met het raadsvoorstel om het inleidend verzoek af te wijzen.