Pieter - Facebook profiel

Pieter de Winter

Over Pieter de Winter

Pieter de Winter (1986) is geboren en getogen Houtenaar. Na 10 jaar in Utrecht gewoond te hebben, woont hij sinds 2014 weer in Houten, samen met zijn vrouw en 3 kinderen. Hij studeerde Nederlands en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2020 is hij Hoofd Communicatie bij ORTEC, een internationaal technologiebedrijf.

Vanaf maart 2021 is Pieter raadslid in de CDA-fractie van Houten. Hij volgde Jan de Jong op, die om gezondheidsredenen zijn raadswerk moest staken. Pieter stond in 2018 op plek 6 van de kandidatenlijst en is al langer politiek actief. In zijn studententijd startte hij de debatvereniging van het CDJA, de jongerenvereniging van het CDA. Daarna vervulde hij verschillende rollen in de Utrechtse en Houtense CDA-afdeling.

In 2022 staat Pieter op plek 5 voor CDA Houten, Schalkwijk, ’t Goy en Tull en ’t Waal.

Wat is je ambitie voor Houten?

“Dat Houten een dorp blijft waar inwoners en gasten zich thuis voelen. Jong en oud. Omdat je er prettig en veilig woont, omgeven door groen en fietspaden, met alles in de buurt. Inclusief aandacht, zorg en ondersteuning voor wie dat nodig hebben.”

“Dat is geen eenvoudige ambitie! We hebben het hier zo goed, dat we hard moeten samenwerken om het ook goed te houden voor volgende generaties. Zonder daarmee – toekomstige – inwoners buiten te sluiten, met te dure huizen, onbereikbare zorg of een cultuur waarin degene die het hardst roept zijn zin krijgt.”

“Om Houten te behouden, moeten we niet bang zijn voor verandering. En verder durven kijken dan ons eigenbelang. Anders was Houten er ook nooit geweest.”

Wat vind je belangrijk?

“Het verkiezingsprogramma van het CDA Houten biedt voor ontzettend veel onderwerpen een waslijst aan ambitieuze en goede ideeën. Waaronder op het gebied van duurzaamheid; een thema dat terecht aandacht en geld gaat vragen komende periode.”

“In dit alles vind ik het belangrijk dat we als CDA, of als Houtense politiek, duidelijk het accent leggen op verbinding in plaats van polarisatie. We hebben ons verkiezingsprogramma daarom ook Zij aan Zij genoemd. Verdeeldheid brengt Houten niet verder. En daar moeten politieke partijen in voorop lopen: luisteren naar elkaar en naar onze inwoners.”

“Om die verbinding concreter te maken: ik vind het belangrijk dat de gemeente helder communiceert. Inwoners hebben ‘het recht om te begrijpen’. Van leesbare brieven tot begrijpelijke besluitvorming. Politieke partijen zijn vier jaar lang verantwoordelijk om de belangen van alle Houtenaren te behartigen. Dit betekent ook dat we alle Houtenaren op een begrijpelijke manier moeten kunnen uitleggen wat er gebeurt, waarom, hoe en wanneer we daarover met elkaar praten.”

“Ik neem deze verantwoordelijkheid als politieke partij niet lichtvoetig op. De keuzes die we maken hebben grote impact. We besluiten over veel geld, dat we maar een keer uit kunnen geven. In de afgelopen vier jaar heb ik gelukkig gezien dat deze verantwoordelijkheid gedeeld wordt met veel raadsleden, bestuurders, ambtenaren én mede-inwoners.”

“Tot slot, ik vind het ook belangrijk welke keuzes de gemeente maakt voor jongeren, starters en gezinnen. Zij zijn de toekomst van Houten. Maar dan moeten ze wel in Houten kunnen komen wonen. En het daar naar hun zin hebben. Hiervoor is het belangrijk om ons rijke aanbod te behouden aan sport, cultuur en kerken. Waarin mensen met elkaar verbonden zijn, en vaak samen nog een enorme extra vrijwillige bijdrage leveren aan Houten.”

“Daar als politiek een positieve rol in spelen, dat vind ik belangrijk.”