18 februari 2017

Raadsvergadering Heybergh

Brief aan Actiegroep de Heyberg Open raadsbreed ondertekend

In de raad van 9 februari 2017 is unaniem ingestemd met de antwoordbrief aan de Actiegroep De Heybergh Blijft Open. Die had de raad vragen gesteld over de toekomst van de zware zorg in Soesterberg.

Peter Lucas: ". Het college heeft nog eens duidelijk aangeven wat ze wel en niet kan. Het is duidelijk dat de gemeente niet de regie heeft over de zware zorg, of we dat prettig vinden of niet.

We hebben er wel vertrouwen in dat de partijen de intentieovereenkomst naleven en dat Lyvore met 15 plaatsen zware zorg en de aanvullende 5 plaatsen vpt de zorg in Soesterberg kan leveren. Mooi dat het voorstel van het CDA is overgenomen dat de raad via een jaarlijks monitormoment een actievere rol pakt. We laten zo zien dat we in gesprek willen met direct betrokken partijen over de voortgang".

Eerder had de raad zich laten informeren door de zorgaanbieders (Lyvore, SWOS) en het Zorgkantoor over de levensvatbaarheid van de Heybergh, het aantal zorgplaatsen en de ontmoetingsruimten.

Lyvore gaf aan dat als alleen naar de Heybergh wordt gekeken er inderdaad méér zware zorgplekken moeten zijn voor een rendabel verhaal. Maar men verzekerde ook dat juist door de combinatie van 15 plaatsen zware zorg en 5 plaatsen met pakket Vtp en thuiszorg en de mogelijkheid te variëren, Lyvore in Soesterberg zware zorg kan blijven bieden.

Tijdens de opinierende raad van 2 februari 2017 werd unaniem geconcludeerd dat de gemeenteraad weinig formele macht heeft om bijvoorbeeld in een dorpskern een aantal zorgplaatsen te garanderen. We voelen ons allemaal wel verantwoordelijk, maar we gaan er uiteindelijk niet over.

De antwoordbrief van de gemeenteraad aan de Actiegroep De Heybergh Blijft Open, (in cc naar Lyvore, het Zorgkantoor en de SWOS) gaat in op drie vragen:

1. de vraag om actief controle uit te oefenen op het toegezegde behoud van 15 zorgplaatsen.

Alle fracties vonden dat de gemeente dit momenteel goed doet middels de intentieverklaring en dat de wethouder goed in de gaten houdt of hier aan gehouden wordt.

Het CDA stelde voor om jaarlijks een "monitormoment Heybergh" te organiseren; één moment in het jaar om met elkaar in gesprek te gaan over de voortgang. Dit voorstel werd opgenomen in de brief aan de Actiegroep.

2.De vraag om actieve regie en visie in het behoud van zware zorg in Soest en een evenredige verdeling tussen Soest en Soesterberg.

Het CDA heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat de gemeente dat wel nadrukkelijk als wens kan hebben, maar dat de formele macht niet bij het College en ook niet bij de gemeenteraad ligt. Het Zorgkantoor voert het rijksbeleid uit. Het is dan ook niet zo zinvol alleen voor Soesterberg een beleid op te zetten voor zware zorg.

Het CDA pleitte er wel voor om in te zetten op preventie, om te bekijken hoe we kunnen zorgen dat men langer op een goede manier thuis kan blijven wonen, met ondersteuning. Het is goed daar een keer verder over te spreken.

3. De Actiegroep vroeg om volwaardige ontmoetingsruimtes. In de avond samenleving werd al duidelijk dat dat een zaak is van Lyvore en SWOS en dat er nu en in de toekomst voldoende ruimte aanwezig, in de Heybergh, de Drie Eiken.

In dit dossier van de Heybergh werd wel duidelijk dat bij de veranderingen in de zorg de gemeenten wel een regierol hebben bij de zware zorg, maar zonder echte sanctiemogelijkheid.

Anders ligt dat bij de WMO of jeugdzorg.

Bij de voorbereiding van haar standpunt heeft de fractie dankbaar gebruik gemaakt van de kennis van enkele CDA-leden.

Het CDA heeft er vertrouwen in dat de betrokken partijen zullen zorgen dat de zware zorg in Soesterberg gehandhaafd

Peter Lucas