21 oktober 2021

CDA-UH: Geen koek maar kruimels uit Den Haag

De nieuwe verdeling van het gemeentefonds (de uitkering die de gemeente van de Rijksoverheid krijgt) pakt slecht uit voor kleinere gemeenten zoals de Utrechtse Heuvelrug. Jaarlijks krijgt de gemeente ongeveer 70 miljoen euro van ‘Den Haag’ om haar taken uit te voeren.

Den Haag wil onze gemeente nu korten met een bedrag van meer dan 3 miljoen euro per jaar, maar houdt niet tot nauwelijks rekening met de grote opgaven zoals het klimaat, de zorg, de woningbouw en de omgevingswet die op het bordje van de gemeente liggen.

OFTEWEL: moeten we weer gaan bezuinigen?

De ‘Raad voor het Openbaar Bestuur’ – een adviesorgaan van de overheid – maakt gehakt van de nieuwe verdeling. Zij stelt: “Het ontbreekt echter aan een degelijk onderbouwd inhoudelijk verhaal dat verklaart waarom bepaalde gemeenten volgens de modellen lagere of hogere kosten hebben en zodoende een lagere of hogere uitkering moeten krijgen. Er is dus geen inhoudelijke basis waarop de uitkomsten vervolgens beoordeeld kunnen worden. Het beeld dat nu ontstaat is dat bij de uitkomsten achteraf een verklaring is gezocht.” Hun kritiek richt zich o.a. op het bevoordelen van de grote steden, verouderd beleid op het gebied van zorg, aan- of afwezigheid van bedrijven en het al dan niet verhogen van de lokale belastingen. Gezien deze optelsom acht de ROB het onverstandig het verdeelvoorstel op deze manier in te voeren. De ROB adviseert om op termijn over te gaan op een meer gedifferentieerde benadering die meer recht doet aan de diverse aard van de eigen inkomsten van gemeenten.

Zie https://www.raadopenbaarbestuur.nl/documenten/publicaties/2021/10/19/briefadvies-herverdeling-gemeentefonds

Peter Kranenburg:
‘Als onze gemeente hierdoor weer een bezuinigingsronde in moet gaan de vrees ik voor onze voorzieningen. Gaan we nog verder bezuinigen op zwembaden, bibliotheek, muziekschool, sportparken en musea? De rek is er daar inmiddels toch wel uit. En de lol is er ook wel zo’n beetje af’.

Begin dit jaar heeft de gemeenteraad unaniem onze motie ‘Knaken bij de Taken’ aangenomen. Daar zullen we ze in Den Haag aan houden. En ik zal zeker onze partijgenoten aldaar hierop aanspreken.

Peter Kranenburg
Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug