09 juli 2024

Nieuwe woningen op het Trompplein en de Breeschotenlaan in Maarn

In de raadsvergadering van juli heeft de raad ingestemd met het plan voor woningbouw op het Trompplein en aan de Breeschotenlaan in Maarn. Het gaat om minimaal 56 woningen voor starters, jongeren en senioren, verdeeld over beide locaties. Wij vinden het van belang dat de woningen op een goede manier in de omgeving worden ingepast zodat het karakter van Maarn behouden blijft.

Wij denken dat er voldoende ruimte is voor 56 woningen zonder ‘proppen’. Voordat wij als CDA-fractie definitief akkoord gaan met de woningbouw en het aantal bouwlagen op het Trompplein, willen we eerst het uitgewerkte plan met de visualisatie kunnen beoordelen. Ook vinden wij het belangrijk dat de wensen die zijn voortgekomen uit de co-creatie (participatieproces) zoveel mogelijk worden meegenomen in de planvorming, om recht te doen aan de betrokkenen die hier heel veel tijd in hebben gestoken.

Onderzoek
Onder de inwoners van Maarn en Maarsbergen is een onderzoek uitgevoerd door Companen naar welk type huizen en voor welke inwoners gebouwd moet worden. Hieruit is gebleken dat ouderen in appartementen met een ruim balkon of privé buitenruimte willen wonen, terwijl starters meer behoefte hebben aan een extra kamer. Het onderzoek is o.a. uitgevoerd onder woningzoekende starters en mensen (ouderen) die mogelijk willen doorstromen.

Dorpsvoorzieningen Maarn
Het voorstel voor dit bouwprogramma is het vervolg op het besluit van 13 november 2023 over de dorpsvoorzieningen en de scholen in Maarn. Toen is besloten dat naast de nieuwbouw van de scholen op deze locaties ook woningen gebouwd worden. Er is al zo’n vijftien jaar gesproken over dit dossier en wij zijn blij dat er op basis van onderzoek onder de inwoners een besluit is genomen. Op het Trompplein wordt voornamelijk gebouwd voor senioren, dicht bij het Dorpshuis, het station, winkels en andere voorzieningen. Dit draagt bij aan de gewenste doorstroming. Als ouderen verhuizen komen er gezinswoningen vrij. Aan de Breeschotenlaan komen appartementen voor starters.

Trompplein
Op het Trompplein wordt uitgegaan van 30 procent sociale huurwoningen, 35 procent middeldure huurwoningen en 35 procent dure koopwoningen. Bij de huurwoningen gaat het om levensloopbestendige 3-kamerappartementen en de koopwoningen worden levensloopbestendige 4-kamerappartementen. Het college werkt 2 scenario’s uit, van 3 en van 4 bouwlagen, waaruit de raad kan kiezen.

Breeschotenlaan
De appartementen voor starters aan de Breeschotenlaan krijgen een extra kamer i.p.v. een balkon of privé-buitenruimte. Er wordt gebouwd in de volgende segmenten: 30 procent sociale huur en 70 procent middeldure woningen, verdeeld over 50 procent koop en 50 procent huur, als dat haalbaar is op deze locatie. Er komt dus een mix van huurappartementen in het sociale en middeldure segment met daarnaast een paar grondgebonden 3 tot 4 kamerkoopwoningen. De woningen krijgen maximaal 2 bouwlagen met een kap, passend binnen de omgeving. Dit alles onder voorbehoud dat het stedenbouwkundig goed in te passen is.

Naast deze plannen zullen er ook enkele zelfstandige studio-woningen voor jongeren gerealiseerd worden, na een aangenomen amendement in de raad. Het CDA heeft dit amendement niet gesteund, omdat wij zijn uitgegaan van het woonbehoefteonderzoek en de beschikbare ruimte. Daarnaast kunnen woningen voor jongeren, vinden wij, ook op andere locaties (evt. buiten de rode contour) gebouwd worden.

Marina Roelofsen
Fractievoorzitter CDA-Utrechtse Heuvelrug