22 augustus 2024

Werkbezoek CDA Veenendaal aan ACV en Restore: Focus op duurzaamheid en rentmeesterschap

Vrijdag 6 september bezochten fractievoorzitter Harold Schonewille, raadslid Alies Katerberg en schaduw-raadslid Frank Buijs van het CDA Veenendaal de ACV en haar dochteronderneming Restore in Ede. Tijdens dit werkbezoek kregen ze een inkijkje in de belangrijke rol die deze organisaties spelen op het gebied van duurzaamheid, hergebruik en het creëren van waarde uit afvalstromen. Harold Schonewille, fractievoorzitter: “Nascheiding leidt sneller tot verbranding van afvalstromen dan als inwoners en bedrijven aan de bron scheiden. Verbranden is in strijd met het streven naar een circulaire economie. Wij leerden bij het bezoek veel over het belang van een ketenaanpak die alle schakels – van producenten en verkooppunten tot aan de inleverinfrastructuur – optimaliseert.” Edo Dokter, ACV: “We hebben hier een aantal zeer door duurzaamheid bewogen raadsleden van de gemeente Veenendaal ontvangen. ACV leverde graag een bijdrage aan de oriëntatie van hen op de huidige en toekomstige duurzaamheidsvraagstukken en waren blij met de (h)erkenning van ACV’s rol hierin.”

Restore: meer dan een kringloopwinkel
Restore, als stichting een dochteronderneming van ACV, zet zich in voor hergebruik en het geven van nieuwe kansen aan materialen én mensen. De organisatie heeft 200 medewerkers en wordt ondersteund door 70 vrijwilligers. Ook taakgestraften krijgen hier de kans om anoniem aan de slag te gaan.

Een van de indrukwekkende voorbeelden van Restore’s activiteiten is de verwerking van fietsen: van de 5.500 ingeleverde fietsen werden er 1.500 gerepareerd en doorverkocht, waarvan een klein deel aan de Wageningen Universiteit (WUR) en Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Bijstandsgerechtigden uit Veenendaal en Ede kunnen via de minimaregeling een gerepareerde fiets ontvangen. Daarnaast levert textielverwerking een belangrijke bijdrage aan het financiële resultaat. Van de 2,4 miljoen kilo ingeleverd textiel wordt 1,4 miljoen kilo door Restore verwerkt, waarbij slechts 10% uiteindelijk als afval eindigt. Een groot deel van het textiel, ongeveer 6%, wordt verkocht als winkelkwaliteit.

Restore is ook actief op online platformen zoals Marktplaats, waar de betere artikelen worden aangeboden. Door reststromen beter te sorteren, kan meer omzet worden gegenereerd, en blijft de organisatie innoveren om afvalstromen te minimaliseren.

Nadruk op bewustwording en rentmeesterschap
Het CDA Veenendaal en ACV bespraken tijdens het bezoek het belang van afvalscheiding en de voor- en nadelen van een mogelijke beleidswijziging naar nascheiding, vooral in grote stedelijke gebieden.

Een veelvoorkomend misverstand dat tijdens het bezoek werd besproken, is dat textiel dat wordt ingeleverd bij een afvalbrengstation alleen wordt ‘vervezeld’. Dit blijkt echter te gaan om een minderheid (40%) van de stroom; de helft van het textiel behoudt nog waarde en kan opnieuw worden ingezet.

Het CDA Veenendaal en ACV bespraken ook het belang van een lange termijnvisie en van een betrouwbaar overheidsbeleid, waarbij afval beprijsd blijft om bewustwording te vergroten en burgers aan te zetten tot duurzamer gedrag. Harold: “Wij roepen op te waken voor het opgeven van waardevolle recyclingstromen en blijven zitten met stromen die alleen maar geld kosten. Het vertrouwen in ACV als beheerder van deze processen is essentieel voor de toekomst.”

Evaluatie Diftar in Veenendaal
Met het oog op de toekomst zal het Diftar-systeem (hoe meer restafval je produceert als bewoner, des te hoger je afvalstoffenheffing) in Veenendaal worden geëvalueerd. Dit najaar staat een beeldvormende avond gepland om de mogelijkheden en alternatieven, zoals nascheiding, te bespreken. Het CDA Veenendaal ziet deze evaluatie als een kans om gezamenlijk met inwoners en betrokken partijen na te denken over de beste aanpak voor afvalbeheer in de gemeente. Het CDA Veenendaal blijft zich inzetten voor duurzaamheid en rentmeesterschap en bedankt ACV en Restore voor hun inzet en gastvrijheid tijdens dit leerzame werkbezoek.

Restore: meer dan een kringloopwinkel

Nadruk op bewustwording en rentmeesterschap