12 juli 2024

Grote Bezorgdheid over Investeringskeuzes Gemeenteraad

Veenendaal, 10 juli 2024 – Het CDA Veenendaal kijkt met gemengde gevoelens terug op het debat van 9 juli. De CDA-fractie heeft ingezet op het schrappen van bezuinigingen op vrijwilligerswerk, peuteropvang, etc. Ook kwam het CDA met een realistisch investeringsvoorstel voor het theater, waarbij er voldoende budget kon overblijven voor andere essentiële voorzieningen. De raad koos voor een duurdere variant. Alhoewel het CDA blij is dat het theater voor Veenendaal behouden blijft, komen andere voorzieningen nu onder druk. Wat het CDA betreft, een onevenwichtige keuze.

Mark Ruitenbeek en Harold Schonewille van het CDA Veenendaal, lichten toe.

"De uitkomst van het debat vergroot de onbalans in ons huishoudboekje. Een te groot deel van de investeringsruimte gaat naar het theater. Dit betekent dat er minder geld beschikbaar is voor essentiële voorzieningen zoals groen, wegen en scholen. Ook investeringen in duurzaamheid en wijkvoorzieningen zullen sober moeten worden uitgevoerd," aldus Ruitenbeek.

Naast deze onevenwichtige verdeling van middelen, wordt de financiële last voor de inwoners van Veenendaal verzwaard. "De komende jaren zullen we geconfronteerd worden met een verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) van meer dan 33% in drie stappen in de komende drie jaar, plus inflatie. Dit zal de financiële druk op onze bewoners verder vergroten."

Toch ziet Ruitenbeek ook lichtpuntjes in de besluitvorming: "Het positieve aspect is dat we de tekorten hebben verwerkt en dat vrijwilligerswerk en peuterwerk ondersteund blijft worden. Dit is een troost gezien de bredere impact van de huidige keuzes."

Een extra lichtpuntje was een CDA-motie die het met grote meerderheid heeft gehaald. Alies Katerberg zet zich in voor betere omgangsvormen en een veilige werkomgeving binnen de gemeenteraad. Raadsleden hebben steeds vaker te maken met grote maatschappelijke druk en agressie. Katerberg: “Ik ben echt blij dat deze motie het heeft gehaald! Burgemeester en griffier gaan nu aan de slag om de veiligheid van raadsleden te verbeteren. In het najaar wordt een uitgewerkt plan gepresenteerd!”.

Harold Schonewille benadrukt de onzekerheden in de huidige kadernota: “Het is jammer dat we nu een kadernota vol financiële onduidelijkheden hebben vastgesteld. We weten dat onze inwoners meer moeten gaan betalen, maar eigenlijk weten we nog niet wat we daarvoor terugkrijgen. Zoals je van het CDA mag verwachten zullen we ons blijven inzetten voor een evenwichtige en verantwoorde besteding van gemeentelijke middelen, met aandacht voor de diverse behoeften van de gemeenschap. Richting de begroting moet dat echt helderder worden.”

CDA Veenendaal roept de andere fracties in de gemeenteraad op te streven naar een betere balans in de verdeling van investeringen en lastenverzwaringen te beperken. Dat kan alleen als we richting de begroting een aantal keuzes heroverwegen. Dan kan Veenendaal die leefbare en welvarende stad blijven voor al haar inwoners.