13 februari 2021

Zoute drop voor de zoutstrooiers van ACV Groep

Zaterdag was het snel schakelen. Om 18.00 uur begonnen de zoutstrooiers in 4 ploegendiensten met het strooien van de fietspaden en wegen in Veenendaal. 8 personen per dienst die dag en nacht kilo’s zout aan het strooien zijn. Er is nu naar schatting ongeveer 150 tot 200 ton zout gestrooid.

Het zenuwcentrum bevindt zich bij ACV in Ede. Jacob (Coördinator Winterdienst) vertelt ons dat het hard werken is, even rustig pauzeren zit er niet in. “We leven op een snelle hap dus de taart van Wethouder Stroobosscher gisteren en jullie zoute drop vandaag wordt zeer gewaardeerd”.

Edo Dokter (Manager Uitvoering ACV) geeft ons samen met Jacob een rondleiding. Er vindt veel bedrijvigheid plaats op het terrein. Het is een komen en gaan van strooiwagens en sneeuwschuivers. Bij de zoutopslag zijn mannen druk met het inladen van het zout in de wagens. Edo vertelt dat vorige week de opslag nog helemaal vol lag en dat nu iets van 600 ton zout gestrooid is waarvan een derde in de gemeente Veenendaal.

Het strooien gaat via een strooiplan, door de Gemeente Veenendaal opgesteld. De samenwerking is heel goed tussen de gemeente en ACV. Tijdens het strooien zien de strooiers dat er misschien op bepaalde plekken ook extra gestrooid moet worden en dit wordt direct opgepakt! Fijn om te horen!

Jacob informeert ons ook nog over de meetpunten in Veenendaal. Deze meten o.a waardes van bv hoeveelheid vocht op de verharding. Na aanleiding van deze input moet er misschien meer gestrooid worden. Super interessant.

Edo baalt wel dat het “zoute mannen en vrouwen” diner hoogstwaarschijnlijk niet doorgaat ivm het coronavirus maar zo te horen bedenken ze wel een coronaproof alternatief.

We willen ACV bedanken dat ze ons een inkijkje wilden geven in het bestrijden van dit winterse weer. Bedankt dat jullie dag en nacht ervoor zorgen dat de wegen en fietspaden veilig zijn en begaanbaar blijven!

Namens CDA Veenendaal