26 juni 2024

Zorgen toenemend gebruik vapes Woerdense jongeren

Vapen veroorzaakt ernstige schade aan de hersenen en organen. Net als roken is vapen zeer verslavend. Afgelopen maanden komen steeds meer berichten in de media over het toenemende gebruik van vapes onder jongeren, met name in en rondom de middelbare scholen. Volgens een bericht in het AD van 13 mei steken in Woerden dagelijks 110 jongeren een vape op en 240 doen dat minstens één keer per week. Dan hebben we het over 7,3% van alle jongeren, tegenover 0,6% vier jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van de GGD'en en het RIVM. Hier maken wij ons als CDA Woerden ernstig zorgen over, aldus raadslid Rumo van Aalst. "Deze berichten over het gebruik van vapes onder de Woerdense scholieren zijn echt alarmerend te noemen. Als gemeente en scholen moeten we alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om deze ongewenste ontwikkeling in de kiem te smoren. Maar ook de ouders van deze jongeren hebben hierin uiteraard een belangrijke rol en verantwoordelijkheid." Reden voor de christendemocraten voor het stellen van vragen aan het college van burgemeester en wethouder.

Wettelijk is geregeld dat de e-sigaret/vape alleen verkocht mag worden aan personen vanaf 18 jaar. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vape-gebruik ernstige schade aan de hersenen en organen kan veroorzaken. Vapen is net als roken zeer verslavend. Vanaf 1 januari 2024 is het ook niet meer toegestaan om vapes met een smaak en de zoete variant van de e-sigaret te verkopen om het gebruik te ontmoedigen.

De afgelopen maanden is in diverse media aandacht besteed aan het sterk toenemende gebruik van vapes onder jongeren, o.a. op en rondom de middelbare scholen. Jongeren moedigen elkaar aan tot gebruik. Ondanks het verkoopverbod is de illegale verkoop aan jongeren onder de 18 en van vapes met een smaakje niet afgenomen. CDA-raadslid Rumo van Aalst: "Helaas is ook het gebruik van vapes ook onder de Woerdense jongeren sterk toegenomen. Zo'n 240 Woerdense jongeren steken minstens één keer per week een e-sigaret/vape op. En 110 doen dat zelfs dagelijks. Dat is 7,3% van alle jongeren, tegen 0,6% vier jaar geleden. Het kopen van illegale vapes met een smaakje kan kennelijk ook gewoon op school of online, bijvoorbeeld via Snapchat. En ook in de winkels schijnt het niet altijd allemaal goed te gaan. Een zeer ongewenste ontwikkeling die we als gemeente in samenwerking met de scholen en eventueel andere instanties moeten stoppen. De ouders van deze jongeren hebben hier natuurlijk ook een rol en verantwoordeijkheid in. Als CDA Woerden willen wij van het college weten of zij het in de media geschetste beeld herkennen en onze zorg delen. En zo ja, wat wij als gemeente daar dan meer aan kunnen doen. Het liefst in samenwerking met de Woerdense middelbare scholen. De gemeente doet al wel mee aan Stoptober en jongerenwerk gaat dan het gesprek met onze jongeren over roken en vapen. Maar mogelijk is meer mogelijk en noodzakelijk. En wij willen weten of er signalen zijn dat ook winkeliers in Woerden zich niet aan de regels houden'"

Burgemeester en wethouders hebben vier weken de tijd om de vragen van het CDA te beantwoorden.

Klik hier voor de gestelde vragen